Gisslan

Handling: Bruce Willis spelar Jeff Talley, en fd gisslanförhandlare för Los Angeles polisen, som har lämnat Los Angeles då ett gisslandrama gått fel. Han försöker att starta om och tar ett prestigelöst polisjobb i vad han tror är ett lugnt område.

Tre småtjuvar misslyckas med en bilstöld och tar istället en oskyldig familj som gisslan. Vad rånarna inte vet är att pappan i familjen är revisor till maffian... Nu befinner sig plötsligt Jeff Talley i den situationen han aldrig mer ville hamna i och hans enda chans är att försöka få alla att överleva natten... om han kan.

Regissör: Florent Emilio Siri
Christina Cabot
Kim Coates
Ransford Doherty
Johnny Messner

En av årets stora positiva överraskningar. Regissören Siri har en helt egen stil som gör filmen tyngre, mörkare och mer stilfull än det flesta av dagens produktioner. Det märks redan i inledningstexterna då valet av musik för tankarna till värsta superhjältefilmen. Willis gör sin bästa roll sedan "Unbreakable" och Foster som Mars ger en ny dimension till rollen som psykopat.

En urstark fyra till ett nästan felfritt mästerverk!

Spegelsyster

Jag hade inga förväntningar alls på den här filmen innan jag såg den, det verkade som en typisk "Bruce Willis, polishjälte"-film, men jag blev faktiskt glatt överraskad. Det är inte bara otroligt snyggt visuellt utan också riktigt spännande och gripande. Skådespelet är mestadels riktigt bra (med Ben Foster och hans härligt otäcka karaktär i spetsen) och den underbara musiken förstärker stämningarna. Mot slutet blir det onekligen mer och mer överdrivet, men det är så fint och rörande att det faktiskt inte störde mig det minsta.

Extaza

En medelfilm, varken riktigt bra eller riktigt dålig. Bruce Willis gör som vanligt ett bra skådespel. Men har vi inte sett liknande filmer förr? Huvudrollsinnehavaren blir utpressad å sin familjs vägnar.. En repetition av andra gisslan filmer.

Cammie

"Gisslan" låter som vilken Bruce Willis-film som helst; Willis i rollen som hård polis ska rädda människor. Och visst, även den här filmen går ut på det. Men det finns så mycket mer i den; en nagelbitande spänning och bra birollsskådespelare. Särskilt nämnvärda är Ben Foster - som gestaltar filmens obehaglige psykopat-skurk - och blott nioårige Jimmy Bennett.

movie-king

vad ska man säga?
ETT RENT MÄSTERVERK!
allt var bra:musik,story,effeckter,skådespel osv.

Rätt spännande handling, men det var någonting under filmens gång som gjorde att det inte gick hem helt... Stark tvåa.

här har vi brucan där han ska spela..han ska spela polis och inget annat

Hanes

En helt okej mörk men också mysig thriller med en suverän Bruce Willis. Svag fyra..

Spänande och bra. En trea...

Spännande och intressant!

Biopremiär: 2005-04-22