Vem älskar Yngve Frej

Handling: Filmatisering av Stig Claessons bok med samma namn, om landsbygdens utdöende och om mötet mellan stockholmaren Petterson och skomakaren Gustafsson.

År: 1973
Regissör: Lars Lennart Forsberg
Originaltitel: Vem älskar Yngve Frej
Alternativ titel:Vem älskar Yngve Frej?
Allan Edwall
Olle Andersson
Ing-Margret Lackne
Bo Samuelsson

6+/10
En svensk klassisk film baserad på "Slas" novell, på SVT Play Öppet Arkiv i aug 2020. Småcharmig. Loffe är sig själv som oftast, kanske också Edwall - till både för- och nackdel.

En ganska kul film med en utmärkt Allan Edwall. Scenen då han sätter upp skylten fornminne en bit från sitt hus är väldigt rolig.

Robert_Eriksson

Vem älskar Yngve Frej? Jo, jag älskar Yngve Frej! En väldigt vacker, tragisk, komisk och alldeles underbar film, med helt fantastiska skådespelarinsatser, särskilt av min favorit Allan Edwall. Tycker man om den här filmen lika mycket som jag gör bör man även läsa boken av Stig Claesson, för också den är ett härligt mästerverk!

struwe

rätt charmig svensk film från 70 talet med loffe och allan edwall.kul när edwall sätter ut en skylt med namnet fornminne på skylten utan anledning och när det kommer sommarturister hänvisar dom han till ett gammalt nedbrunnet torp.trevlig liten svensk film.uppföljaren heter henrietta som också är med loffe som är i ungefär samma stil