Batman Begins

Handling: Den ursprungliga berättelsen om legenden och nattens riddare, Batman. Efter föräldrarnas död reser den desillusionerade miljardären Bruce Wayne (Christian Bale) jorden runt i jakten på metoder att bekämpa ondskan. Han återvänder till Gotham City där han med hjälp av sin butler Alfred (Michael Caine) och forskaren Lucius Fox (Morgan Freeman) skapar sitt alter ego Batman och tar itu med de mörka krafter som hotar staden. I övrigt ser vi bland andra Bruces barndomsvän Rachel Dawes (Katie Holmes), mentorn Henri Ducard (Liam Neeson), kriminalpolisen James Gordon (Gary Oldman) samt den skurkaktige Ra's Al Ghul (Ken Watanabe).

Regissör: Christopher Nolan

Emma Lockhart
Linus Roache

Copyright Warner Bros.

perjonzon

Helt klart den bästa Batman-filmen hittils.Christian Bale är klockren som Batman/Bruce Wayne.Effekterna är välgjorda och Gotham City är välgjord,dock ska sägas att jag personligen tycker Tim Burtons Gotham City är strået vassare.
Batman skiljer sig på många punkter mot andra serietidningsfilmer.Detta är ingen barnfilm som de brukar kunna bli.Detta är en mörk berättelse med en skapligt djup personskildring av Bruce Wayne.
Vad gäller skurkarna så gillar jag Cillian Murphy som är sådär lagom knäpp som han ska vara.Tycker även Gary Oldman karaktär är välgjord som den trötta polisen som ser allt korrupt som pågår i Gotham City.
En solklar 4:a

Hook

Batman Begins beskriver ordagrant hur Bruce Wayne blir sitt mörka alter ego Batman. Allt börjar som om det vore en serie tidning, med att Bruce ramlar ner i grottan. Sedan hur hans föräldrar dödas. För att sen åka jorden runt i jakten på lösningen på sin fruktan och sin räddsla för att bli den utsatte. Han blir elev till en man vid namn Ducard och i Ra's al Duhs näste tränas han till att bli en av de som sköter rättvisan i världen. Bruce gör uppror och avsäger sig sin lojalitet till Ra's. För att sedan år efter komma tillbaka till Gotham och påbörja den jakt på orättvisa och ondska på gatorna av Gohtham City. Batmans skurk i filmen är fågelskrämman, en divös pyskdoktor som gasar en massa människor med räddsla. Batmobilen är cool men inte snygg. Gary oldmans prestation som Gordon är suverän. Batman Begins i helhet är det en bra film bättre än de tre senaste filmerna; "Batman & Robin", "Forever" & "Batman Returns". en unik mörkläggning över filmen gör den kännslan som batman skall vara i och där efter förstår man Bruce iger att rädda Gotham från ännu mörkare läggningar. Mycket sevärd, snyggt fotat, special effekterna är bra och fungerar. Men filmen lever inte upp till serien som Tim Burton's Batman (1989)

Story: 3
Skådespel: 3+
Regi: 4

Betyg: 3+

Helt klart den bästa Batman hittills, kanske för att man lär känna Bruce Wayne på ett lite djupare plan, här får vi veta allt som hänt som itne berättas i de tidigare filmerna, eller kanske är det för att Christian Bale är fantastisk i rollen som Batman, han har alltid fått spela de lite kyligare rollerna så hans prestation är fantastisk. Burtons version var ganska mörk när den kom ut, men ända fanns serietidnings-känslan kvar i filmen. Här märker man inte av den, här är Gotham helt ont och Batman ger en skrämmande känsla, inga löjliga motståndare längre, här är det hårt mot hårt.

3mm4

Min självklara favorit bland alla filmer inom superhjältargenren.

Frida_OSX

den enda batman film ajg egentligen gillar. och denna är redigt bra! skådespel, intriger, samspel mellan skådespelarna, effekter, story osv sov! stark 4a

Antonlikemovies

I samma klass som The Dark Knight, om inte bättre!
Christian Bale imponerar.

Ganska dålig i jämförelse med uppföljaren. Men jag har aldrig varit en riktig Batman fan, kan bero på det.

Suverän Batman film som är den bästa enligt mig.

bra batman film men som de flesta tycker jag dom här filmerna börjar bli lite utnötta

Spännande och riktigt bra!

Biopremiär: 2005-07-27

Dark Knight, The (2008)
Batman: Gotham Knight (2008)
Dark Knight Rises, The (2012)
Batman, The (2022)