Mitt i plåten

Handling: Startskottet har just gått för världens största, snabbaste, vansinnigaste och mest olagliga bilrace. Från kust till kust tävlar man, medan polisen försvinner allt snabbare i backspegeln. Alla tricks är tillåtna. Desto fulare, desto bättre. Först vinner - men de riktigt stora vinnarna är USAs alla reparatörer!

År: 1981

Jamie Farr
Peter Fonda
George Furth
Tara Buckman

Cannonball Run - klassikern från åttiotalet som många snackat om. Jag har äntligen sett den och det visade sig vara en av de roligaste filmerna jag sett. Varje gång Dom DeLuise's karaktär Victor pratar om "Him" så drar jag på ett leende, för då, kanske, man får se Captain Chaos uppenbara sig - en av filmhistoriens skönaste personligheter. Han gör det på ett så fruktansvärt bra sätt, som att han vet att alla sitter och bara väntar på "Honom". Burt Reynolds spelar som vanligt hårdingen med en fetisch för snabba fordon. Alla som deltar i racet tar på sig någon kostym eller alterego. Som Roger Moores karaktär som helt enkelt blir Roger Moore. Sammy Davis Jr och Dean Martin klär sig som präster.

Detta är en överdriven och helt galen roadracemovie med skruvade karaktärer, ett knasigt slut som visar att skådisarna hade kul att göra filmen, sånt här är bra, jag ska genast ta mig en titt på uppföljarna.

JohnnyJoe

Hysteriskt rolig! Roger Moore´s karaktär är humor på hög nivå.

Seg och usel film. För att inte snacka om förutsägbar och tunn.

Life_is_so_blue

En av två mycket roliga biltävlings filmer jag sett!
Canonball run, ett klockrent alternativ om man tycker om Bilfilmer.

törminejtår

Denna film får en tvåa, BARA för scenen när en ung jackie chan stylar sönder några motorcykelknuttar.

Mikael

Tråkig och dålig film enligt mig.

Halvlyckad bilfilm. Väldigt rörigt men ganska underhållande. Och precis som The_Dude skriver så försvinner charmen lite när Reynolds åker runt i en ambulans. Stark tvåa!

Cannonball Run II (1984)
Speed Zone! - Cannonball Fever (1989)