Gandhi

3,7

Handling: Indien i början av 1900-talet. Den värdefullaste juvelen i det brittiska imperiets krona. Sedan århundraden kuvat och hunsat av den engelska överheten. Bestulet på sina rikedomar, sin frihet och sin värdighet. Men hur länge skall de 100.000 inkräktarna kunna styra 350 miljoner indier med olika språk, religioner, kulturer och olika samhällsklasser? Bara tills någon kan ena det indiska folket i en gemensam kamp för frihet. Och det finns en man som vill försöka. Hans namn är Mohandas Karamchanda Gandhi.

År: 1982

John Gielgud
Martin Sheen
Trevor Howard
John Mills

Ett fint men aningen grunt porträtt av frihetskämpen Gandhis kändaste period av livet.
Höjdpunkterna är Ben Kingsleys porträtt och miljöerna/fotot.
Filmen verkar sätta igång mycket tankar om hur dan man själv är som person, vad man kan göra för att förändra osv.

Höjdpunkterna är Ben Kingsleys porträtt och miljöerna/fotot.

En på gränsen till mycket bra film. Framför allt är den välgjord och känns mycket trovärdig. Bra skildring av hur illa indierna behandlades både som gästarbetare och av kolonialmakten och dess lokala företrädare. Blir lite segt på slutet, sista timman ungefär, eller efter att man satt eld på polisstationen. Det känns som kanske inspirationen hos fillmakarna var uttömd eller så lyckas man inte ta till vara på spänningsmomenten från de sista åren då konfliktens fokus vrids från kolonialmakten till religiösa motsättningar mellan folkgrupperna. Kanske svårt att jämföra med andra liknande filmer, finns ju inte så många, men jag kan inte låta bli att jämföra med Ben Hur som jag tycker har mer intensitet. Betyget stannar på en stark 3:a, bla. för att den är för lång vilket riskerar få till följd att många som borde se den aldrig gör det.

Inte en film man ser ofta, för den är ganska "tung" att se.
Detta är säkert en mycket bra skildring av verkligheten. Handlingen är hela tiden intressant, men det som framför allt gör att betyget höjs är att filmen är så välgjord. Jag satt och tänkte på hur många tusen människor som faktiskt är inblandade i filmen. Även ett stort plus för att Ben Kingsley är extremt lik den riktige Gandhi.

Nefern

Fantastisk film fylld med vackra scener, Gandhi-citat som passar helt rätt in i skildringen och glimten i ögat. Gandhi och hans närmaste är respektfullt återgivna och spelade av mycket skickliga skådespelare. Viktig, underhållande och charmig.

Bilbo_one

Jättebra skilldring av Ghandi. En film som inte bara ger Ghandi ros utan också en hel del ris. Man får två olika vinklar på hur ghandi var som person. Mycket bra film

mycket mycket bra film det här!trodde inte den skulle vara bra men den va bra...delvis seg på sina håll och drf får den inte en femma tråkigt nog för den e mycket bra

manne747

inspirerande men en smula seg.

Filmen är både i färg och svartvit