Dödlig skörd

Handling: En skotsk polis vid namn Neil Howie får ett anonymt brev i vilket han ombeds utreda en ung flickas försvinnande. Han beger sig till den avlägsna ö från vilken flickan försvunnit och upptäcker snart en sekt på ön som fortfarande dyrkar de gamla gudarna. Misstankar väcks om att flickan kan ha blivit offrad till gudarna.

År: 1973
Regissör: Robin Hardy
Originaltitel: The Wicker Man
Ursprungsland: Storbritannien
Längd: 01:42, 01:57 (Directors cut)
Christopher Lee
Edward Woodward
Britt Ekland
Ingrid Pitt
Diane Cilento
Lindsay Kemp
Russell Waters

Skapligt skön film men fotot är horribelt dåligt. Möjligen var det dem tidigare bortklippta scenerna som i directors cut versionen hade de fulaste bilderna.

Jernqvist

Tidvis tråkig med okej musiknummer, men med bra religionskritik. Något närmare närmare en trea än en fyra.

Bara att se Britt Ekland dansandes naken medans hon sjunger gör filmen sevärd. Annars är det en soft och väldigt konstig film som verkligen intresserar, men på minussidan är det visuella som är rätt halv taskigt. Slutet var verkligen oförutsägbart och bra, en väldigt stark trea.

Ganska skum, men ändå okej film som hade några häftiga sekvenser. Fast den var ändå bisarr.

Molina

Klassiker som av vissa t o m kallats skräck, störtlöjligt tycker jag som mest tycker att det är en jättemysig film. Intressant med ett samhälle med en helt annan religiös norm än den vi vanligtvis pådyvlas. Christopher Lee är fantastisk, synd bara att han inte dricker blod.

En klart annorlunda och stundtals flummig film, men eftersom det har sin förklaring och är viktigt för filmen så fungerar det bra. Britt Ekland utför en fem minuters dans naken (!), men som tur är finns det en poäng med det hela. Överraskande och blir bara bättre. Ett smart manus gör detta till en kultfilm.

Mycket speciell stämning rakt igenom. Efter de första 30 minuterna där bl.a. en naken Britt Ekland sjunger så visste jag inte riktigt om den skulle klassas som en kalkonrulle. Men sakta och säkert växte filmen med sin skumma och mystiska stämning. Slut-twisten är både överraskande och bra. Precis i sann 70-talsanda så är det inte så tutti-nuttigt som dagens 'mainstream'-filmer där vi redan från första början vet vad som kommer att hända. Klart sevärd !

Wicker Man, The (2006)