Wicker Man, The

Wicker Man, The Köp filmen på CDON
2,1

Handling: Edward Maulis får i uppdrag att undersöka en ö där en liten flicka tros ha försvunnit, ingen vet var hon tagit vägen så han får i uppdrag att hitta henne. Väl där så upptäcker han ganska snabbt att staden och dess invånare är väldigt annorlunda, vissa är tystlåtna, en del aggressiva och säkert många av dem vet vad som händer med stadens små flickor, som helt plötsligt bara försvinner.

Nyinspelning av filmen "Dödlig skörd" från 1973.

Regissör: Neil LaBute

Leelee Sobieski
Kate Beahan
Diane Delano

Kristoffer

Får faktiskt mitt i alla sågningar komma in med en positiv kommentar till filmen.

Tycker det finns en härlig mystik över filmen och stämningen byggs på bra. Och att Cage spelar i filmen gör ju inte saken sämre.

En ren och skär miss!

Jag har alltid gillat Nicolas Cage, men här är han helt malplacerad. Filmen försöker skapa en viss stämning som stup i ett snuddar vid parodi. Det kan aldrig ha varit tanken att få publiken att skratta eftersom den helhetsmässigt visade sig vara rätt grym och okänslig. Väldigt ojämnt alltså. En känsla av menlöshet infaller sig också när eftertexterna kommer.

Fördelen är att filmen är välgjord och man vill ju se vad som händer. Förstod dock vartåt det barkade efter ett tag. Nackdelen är allt annat som bara inte funkar. Man känner tyvärr hur floppstatusen smyger sig på.

"Step away from the bike!"

I början av filmen tänkte jag, ok en hyfsad Hollywood konvertering, med lite starkare och klarare drivkrafter och mer thriller/skräck ton än originalet, men när slutet kom så blev jag riktigt förvånad att dem hade varit trogna originalet. Det fungerade inte alls tyckte jag med tanke på att man inte ens anspelade på kristendom vs annan religion.

Kan inte hjälpa det men att garva åt alla ofrivilliga humoraspekter, så som när Edward helt plötsligt börjar hata öns kvinnor. Jag tycker mig förstå vad tanken var ämnad att vara, Edward ska till slut bli extremt irriterad/galen på att aldrig få några svar (How did it get burn, how to get burn, how to get burn osv). Men Cage verkar förvirrad på riktigt i denna karaktär, för efter den där repliken så säger och gör Edward mycket märkliga saker.
Alla "subtila", symboliska beskrivningar av hur Edward blir galen känns också malplacerade.

Något positivt då: gillade att man använde thriller/skräck ton till skillnad mot originalets flum. Och så inledningen (innan Edward blivit rikligt irriterad), vilken kändes aningen engagerande.

Se för guds skull originalet istället!

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Some Sacrifices Must Be Made. / Face your fears.

Jag har inte sett originalet.
Spännande. Välspelad, av främst Cage. Intressant att se honom i en sån här film som knappast känns som en biorelease. Filmen höjs klart med honom i den.
En något ologisk inledning med krocken som man inte förstår då eftertexterna rullar gör mej lite besviken. Och visst finns det mot slutet en viss b-känsla då vissa saker börjar gå upp för en över filmen. Dessutom får man aldrig reda på om männens tungaor är utskurna eller om kvinnorna bara lyckats kuva dem (?). Sen kan man ju undra varför de starkare männen, i detta spegelvända samhälle på ön, inte revolterar utan accepterar sina roller som slavar och rena avelsdjur (?). Nja, en del manusbrister råder allt. Å andra sidan är det snyggt i manuset att då man ser filmen igen så ser man då det återstår 1t och 15 min att syster Willow faktiskt säger till Cage rollfigur ungefär "Tro inte på någon eller något du hör eller ser.", vilket egentligen tar bort hennes skuld.
Missa inte det alternativa slutet som är mycket grymmare och förhöjer filmen ett snäpp!
Tycker om filmen på ett sätt, tvärtemot många andra då den som BlackHawk skriver inte är en övernaturlig och/eller megablodig slasher-film, utan en vanlig film där det läskigaste som finns på vår planet faktiskt är vi själva, människorna. Vad människans dunkla psyke kan åstadkomma om man får en grupp att tro på nåt, är skrämmande.
Filmen hamnar nog inte i filmsamlingen, kanske för en mycket mycket billig summa. Men detta är en film som man minns och därför är första gången bäst. Man ser därför bara om den max en gång.

Trivia: Edward Woodward, star of the original Wicker Man, has said that while he was offered a part in the remake and declined, he nevertheless was "surprisingly impressed by the quality of the script". / A lot of the dialog, perhaps as much as 80% or more, is word-for-word the same as in the original The Wicker Man (1973), albeit sometimes in a different context. / There is a "Missing" sign in the police station with a photo of Edward Woodward's character from the 1973 original.

De inledande 30 minuterna var bra och spännande. Sedan gick det utför och intresset sjönk ansenligt.

movie-king

denna var överraskande bra!
skulle ge en stark trea men den får en fyra för att nicholas cage var så himla bra i den här filmen!

en av det sämsta jag har sett någonsin!!
filmen va helt klart godkänd fram till det va en halv timme kvar och sen börja allt spåra ur totalt...jag bara skakade och tänkte: vilken jäkla skit film..nu har cage sjunkit till noll i mina ögon

Det här är en skräckis på tema sekt och påminner därför lite om b-filmen Population 436. Har inte sett originalet och kan därför inte uttala mig om skillnaderna dem emellan. Ganska tilltalande idé, men dialogen är pinsam och överlag känns det som en b-film i a-förpackning. Inte trovärdig för fem öre och skådespelarna gör inga vettiga insatser heller. Den allra sista knorren på filmen är så standard att man drar en djup suck av besvikelse. Balanserar mellan etta och tvåa - jag gillar miljöerna - men nej, någon måtta får det vara.

En mystisk och spännande film, med en bra Nicolas Cage i huvudrollen. Sevärd.

Dödlig skörd (1973)