Blow-Up - förstoringen

Handling: Fotografen Thomas jobbar med mode och bor i London. Han blir för det mesta jagad av wanna-be-modeller som inte vill något högre än att han ska fota dem och göra dem kända. En dag råkar han ta bilder på ett par som hånglar, vilket leder till förvecklingar.

År: 1966

David Hemmings
John Castle
Jane Birkin

Winston

För dom som vill få en resa i undermedvetet misstolkande. Att få visat för sig hur man kan falla offer för sin egen blindhet i det man är totalt uppslukat i, och framförallt se en banbrytande genomtänkt, extremt estetiskt tilltalande film!!

En film som bygger på en story - som när det väl kommer till filmen inte alls handlar särskilt mycket om storyn. :) besviken. Vet inte ens vad slutet betyder. Är jag dum? Tyvärr förstod jag filmen alldeles för dåligt för att kunna ge den ett bra betyg.

En svag 3:a. Huvudhandlingen är en mycket bra idé, men man ägnar inte så mycket tid åt den. Istället känns filmen lite väl pårökt ibland. Huvudpersonen befinner sig vid ett flertal platser som det inte finns någon anledning till att han skulle kunna befinna sig på. Slutet är bara konstigt.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Förstod inte riktigt filmen, som faktiskt lockar halvt falskt om ploten med filmen och som aldrig löses. Här måste man sannerligen fantisera och tänka själv. Lite väl mycket lämnas öppet.
Men hur som helst är det nåt fascinerande som driver filmen framåt hela tiden. Vadå, då? Jo, att hela tiden få veta ledtrådar, vad som hänt, vem som gjort vad och varför? Intressant foto.
En klart typiskt konstnärlig film, en sån som hyllas av kritikerna (och gjorde då - många medier kallade den årets film då den kom 1966).

Gunnar Bergquist

Det bästa är när han jobbar i mörkrummet och ser bilderna växa fram i baljan med framkallare. Den unga generationen skulle bara veta vad den går miste om nu när allt är digitalt.

Winston

Jag hade ganska höga förväntningar på denna film.
Nu i efterhand kan jag säga att jag är lite besviken.
Den riktiga spänningen uteblev och slutet var lite suspekt. Dock så hade Blow - Up ändå en ganska shysst atmosfär, som gjorde att man ändå ville titta klart. Brian De Palmas nyinspelning från 1981 är dock bättre. En mycket svag trea i betyg.

kalles

Fantastisk iniativrik och fängslande historia, som dock inte når hela vägen, utan snubblar på sin egen förmåga att vara lite väl disträ..

Grymt härlig tidskänsla, med vacker scenografi och bra skådespeleri..

Kostymerna är kanon, och fotot vacker trots tråkiga miljöer..

Bör ses av alla som vill se en lite annorlunda variant på historieberättande..

Vittnet måste tystas (1981)