Att leva

4,0

Handling: Tjänstemannen Watanabe får veta att han har sex månader kvar av sitt liv. Hur ska han leva återstoden av sitt liv?

År: 1952

Shinichi Himori
Haruo Tanaka
Minoru Chiaki
Miki Odagiri

Kurosawa bevisar vilken humanist han var och att han behärskar andra saker än samurai filmer. Shimura var en av Kurosawas favorit skådespelare vilket man har full förståelse för. Han spelar riktigt bra med sina kropps och ansiktsuttryck. Ikuru är en stark film som känns som ett måste, stark fyra.

Timoti

Jag trodde att den här filmen skulle vara bättre. Med tanke på imdbs snittbetyg. Filmen var stark och sorlig på vissa ställe, som t. ex. när Takashi Shimura sitter på en bar och sjunger till en låt som han bad att pianesten skulle spela. Grymt skådespelri och en mycket bra dialog. Det som drar ner betyget till en trea, är att den blir långtråkig i längden.

Timoti

Filmen är svartvit