En kvinna under påverkan

Handling: Mabel, hustru och mor till tre barn, är älskad av sin man men hennes uppblossande sinnessjukdom sätter äktenskapet på prov. Hon får ett nervöst sammanbrott, åker in på sjukhus, och kommer hem ännu mer bräcklig.

År: 1974
Fred Draper
Matthew Cassel
Matthew Laborteaux
Christina Grisanti

Väldigt gripande film som gör mig olustig hela berättelsen igenom. Gena Rowlands var otrolig i denna film och även Peter Falk gör en värdig insats. Det var jobbigt att se denna film och tyvärr blev den väldigt seg i mitten men ryckte upp sig efter det. Slutet var min favorit del och det fantastiskt roliga inslaget, kommentaren, som fälls i slutet känns så klockren! Det får bli en svag fyra.

Ingen film som föll mig i smaken, dock så var Rowlands skådespel i sådan klass att filmen blev godkänd. 2+

Venschla

Haha, den är inte lite mysko!

Framförallt en ytterst välspelad och välskriven film.
Gena Rowlands är otroligt bra som Mabel.
Såsom många av Cassavetes filmer så skall dialogen till En kvinna under påverkan delvis ha insprerats fram under inspelningen.
Filmen var ganska intressant och engegerande men i sanningens namn så mattades mitt intresse av då och då. Det blev helt enkelt lite för långtråkigt, och slutet var lite av en besvikelse.

Det måste gå att göra en bättre film om en sådan här händelse. Den var intressant, men var inte så stark och känslosam som jag hade hoppats på. Ett svagt slut.

Robert_Eriksson

En tragisk och ganska intressant film, trots detta blir den aldrig riktigt gripande. Den är långt ifrån dålig, men trodde att den skulle vara bättre.