Hitler - The Rise of Evil

Krig:

Krig:

Handling: Det här är den sanna berättelsen om Adolf Hitler, från den hårda barndomen i Österrike tills det han tar makten och ger order om Förintelsen.

Möt Hitler, människorna som såg upp till honom och militären som ställde sig bakom honom. Men också de som fruktade honom och bekämpade honom.

År: 2003
Regissör: Christian Duguay
Originaltitel: Hitler: The Rise of Evil
Alternativ titel:Hitler: La naissance du mal
Alternativ titel:Hitler - ondskans natur

Justin Salinger
Chris Larkin
James Babson
Patricia Netzer

En klar 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: "The only thing necessary for evil to flourish is for good men to do nothing." - Edmund Burke

En TV-film i två delar som betygsmässigt "bara" landar på en trea av flera skäl, av vilka flera har nämnts av många andra recensenter (de borde tala tyska + lite väl tunne Carlyle är bra, men känns ändå inte ens _99%_ trovärdig), men som i slutet verkligen får dej att fundera genom att få dej att må fysiskt dåligt över det vansinne som satte fart när ondskan väl tagit såväl som fått makten. Seriöst, _hur_ kunde detta (få) hända?
Stark rekommendation att använda denna film i skolan, förslagsvis bäst under historialektionerna(!)(!)(!).
Detta hamnar inte i filmsamlingen för det räcker med att se den en gång av flera skäl, starkast vägande är dock det faktumet att den påverkar starkt psykiskt så att det känns i kroppen. Det vill säga om man har känslor och kontakt med detsamma.

Trivia: The producers originally wanted Ewan McGregor to play Adolf Hitler. / All Nazi-themed costumes and props (flags, medallions, pins, tie-tacks) were destroyed after filming wrapped, to prevent any items linked with Nazism from finding their way into the hands of neo-Nazis.

Zirgo

Jag har inte sett alla filmer som handlar om Hitler och andra världskriget så en jämförande studie är det inte tal om. Jag saknar lite att man inte fick se en fortsättning på filmen i samma stil efter att Hitler kommit till makten men jag antar att det finns andra filmer som beskriver detta mer i detalj. Filmen gav dock ett starkt intryck och det är en fascinerande resa man får följa med på.

Cruel_Intentions

En riktigt stark film! Mycket bra skådespelare. Och än bra film för de som vill lära sig historia. Det som sänker betygets film är att den är på Engelska.. Tro mig att se Hitler tala Brittiska är inte roligt, att ta bort det tyska språket i något som hitlers uppväxt blev lite fel.. Man störs sig faktist på att de talar engelska. Sen är filmen så amerikaniserad.. med det menar jag att de tryckt in så många kända namn som möjligt bara för att göra filmen intressant..dock att de verkliga personerna med namnen inte har något alls gemensamt med de i filmen.

Skådespelaren osm spelar hitler är inte ett dugg lik.. Dessutom framställer filmen hitler som en idiot som nåde toppen av en slump.. Hitler var smart men hade helt fel syn på folket..

Varför stämmer aldrig hans ögonfärg? Iallafall så är filmen ganska bra men för någon som inte vill veta hur mannen blev som han blev så var ämnet inte det mest interessanta.

En klar 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Nille

Det här var en riktigt bra film.
Intressant att man fick följa Hitler genom livet.
Det som jag tycker förstör en del är självklart att de pratar engelska. Den riktiga känslan finns inte där när han håller sina tal. Men Robert Carlyle gör så gott han kan.

Hook

Starkt drama om Hitlers liv innan och under hans glans dagar inom politiken. Tim Roth är en enastående ung Adolf Hitler man ser hur hans storhets vansinne stiger och man börjar förstå vad som drev den här mannen att agera så okänsligt och inhumant. Regin är strålande och övriga skådespelare gör sitt bästa för att nå upp till Tim men allt faller på att det helt enkelt inte går ihop, storyn, regin och ansamlingen gör sitt men det är något som inte för det högre betyg än en stark 3, missförstå inte det är en mycket stark trea.

Savannah

Nej, vad är det här för smörja? En film som denna MÅSTE göras på ett annat vis, och givetvis på tyska istället för engelska. Dramaturgin borde ha varit en annan och castingen är alldeles fantastisk hopplös: supertunne Carlyle (som verkar klart obekväm i sin roll) som Hitler, judiske Liev Schreiber som övertygad Hitleranhängare, Jena Malone (drottningen av white trash-roller) som Hitlers oskuldsfulla systerdotter som hostar när hon provar en cigarett etc. Nej, nästa gång blir det "Undergången" istället!

Ganska bra film om det värsta psykot genom tiderna. Robert Carlyle är karismatisk.
Filmen får dock ett stort minus på grund av att alla talar engelska.

Chamillionaire

Tja.. det var ganska intressant att se hur det gick till när Hitler tog makten. Resten vet man ju liksom. A en stark 3:a.. (Jag antar att) Carlyle gör en väldigt bra tolkning av Hitler!