Ivans barndom

Handling: Ivan (Nikolai Burlyayev) är enbart tolv år, men tjänstgör som spion vid tyska gränsen. Hans barndom tog ett abrupt slut när mor och syster sköts av nazisterna inför hans ögon. Fadern stupade i kriget. Även om han fortfarande drömmer om de lyckliga åren innan kriget, är hämnden på tyskarna det enda av betydelse. Vid ruinerna av en kyrka planerar han tillsammans med kapten Kholin (Valentin Zubkov) och löjtnant Galtsev (Yevgeni Zharikov) ett nytt uppdrag. Frågan är dock hur länge han kan fortsätta riskera sitt liv i ett krig som raserar hela hans omgivning.

År: 1962
Nikolaj Burljajev
Nikolai Grinko
Irma Tarkovskaja
Valentin Zubkov

Bländande debut av mästaren Tarkovsky som inte drog sig frånatt berätta sina historier på ett personligt sätt redan från start. Det är helt underbart att se när Tarkovsky låter kameran och musiken ackompanjera varandra på bästa sätt och skapa unika och helt underabara scener. Ärligt talat finner jag "Ivans barndom" som en av Tarkovskys bättre filmer, stark fyra, rekomenderas varmt.

Robert_Eriksson

Filmen känns ganska intressant, men jag tycker att Andrei Tarkovskij förstört den genom att göra den alldeles för konstig och flummig.

Hade ganska höga förväntingar på denna film, men blev besviken. Tycker bara den var skum och långtråkig.

Filmen är svartvit