Braveheart

Krig:

Krig:
4,0

Handling: Filmen är baserad på den sanna historien om den skotske folkledaren William Wallace som under medeltiden ledde sina skotska vänner mot engelsmännens förtryck.

År: 1995

Brian Cox
Brendan Gleeson

Copyright Paramount Pictures

Olofsson

Att filmmusiken gör mycket visste vi ju alla sedan tidigare. Men att musiken kunde fängsla mig så pass mycket som den gjorde i denna film trodde jag aldrig kunde inträffa.

Braveheart är en film om kamp, svett, tårar, kärlek, död, ära. Fullmatad är den alltid.
William Wallace (Gibson) kämpade och inspirerade sina mannar för att göra Skottland fritt från engelsmännen på 1200-talet. Filmen har vissa moment som är maffiga, men på vissa fronter är den ganska ointressant. Tycker att Gibson kunde korrigerat lite i manuset gällande sin kärastes död.

Men i helhet är filmen väl värd en femma, om än en svag. Fantastiskt foto, bra soundtrack, bra skådespeleri och gripande historia lägger grunden för mina värderingar. Sen att jag älskar filmer där gemenskap sätts i fokus, försämrar givetvis inte chanserna för ett toppbetyg.

miffo

En film om skottarnas befrielsekamp mot sina ockupanter Engelsmännen. Frihetskämpen William Wallaces liv från det att själva frihetskampen börjar tills hens död.
En väldigt inspirerande film, och troligen (enligt mig iaf) Mel Gibsons största rollprestation än så länge. Trots många små missar så lyckas filmen fånga ens intresse och hålla det vid liv genom den långa tid som filmen fortföljer. Utan att bli för klämkäck eller heroisk så lyckas dom skapa en stor hjälte av Mel Gibsons rollfigur. En bra film!

Nille

Den här filmen har allt!
Krig,romantik,humor,spänning med mera.
Detta är filmen för den kräsne, Mel Gibson gör här sin bästa skådespelarprestation enligt mig.

Den här filmen tillhör kategorin filmer som man kan se hur många gånger som helst utan att tröttna.

Musiken är dessutom fantastisk...

e_mange

Snyggt gjord med bra skådisar, dock inte min typ av film.

Bra film men alltför många barnsligheter i stridsscenerna sänker betyget.

losdrivaren

Bästa splatter filmen som finns! Blod blod blod

Nille

Den här filmen har allt!
Krig,romantik,humor,spänning med mera.

Musiken är dessutom fantastisk...

tårtsmula

jo, nog e den bra. men är inte så förtjust i mel gibson och tycker dessutom att filmen känns lite löjlig emellanåt

Antonlikemovies

OjOj vilken bra film!
Mel Gibson vilken skådisinsats han gör.
Grymt bra film.

Olletheking

Vem vill inte vara som William Wallace egentligen? Han stod för nått bra ända in i döden, jag skulle göra allt för att få en sån bra död. Filmen är helt underbar, bra skådespelare, mycket romantiskt, och som sagt den väcker känslor i en som gör att man känner att ens liv är alldeles för simpelt:) stark 5:a