Mannen utan minne

Musik:

Musik:

Handling: En man är på väg till Helsingfors för att söka jobb. Han hinner knappt stiga av tåget förrän han blir rånad och misshandlad. När han vaknar upp har han förlorat minnet. Utan namn och identitet måste han börja om sitt liv från början. Han hamnar i stadens utkant där han bosätter sig bland dess mindre bemedlade invånare. Under sina försök att hitta tillbaka till livet möter han medmänsklighet och den stora kärleken.

Del 2 i Kaurismäkis "Finlands-trilogi" som följer efter Moln på drift (1996).

År: 2002
Juhani Niemelä
Kaija Pakarinen
Sakari Kuosmanen

Robert_Eriksson

En väldigt långsam och intressant film, även om den känns aningen tråkig. Lite dyster och vemodig, fast samtidigt innehåller den en hel del humor. Underbar musik igenom hela filmen. Något jag undrar över är om man verkligen är så där efter att ha tappat minnet? Tycker inte att det känns riktigt verklighetstroget. Trots att den inte är jättebra blir jag ändå nyfiken på att se fler filmer med Aki Kaurismäki, en regissör som verkar ganska spännande.

Väldigt bra Kaurismäki film med human humor och riktigt bra musik. Som tur förstår jag finska och tror man upplever komiken tydligare om man gör det. Skulle säkerligen passa som en bra start för dem som inte sett något av Kaurismäki. Lite okrönt konung av tragikomiken.

Det här är en tragisk och lågmäld film, där bilderna säger mer än ord. Jag kan dock inte påstå att jag tycker om sådana här filmer. Visst den är vacker i all sin skabbighet och den irriterande finska musiken passar på något sätt perfekt - men jag blev bara deprimerad av att se den.

En 4 som film och i sin egen genre, men en -4 som underhållning.

Tagline: -

Filmen var kanon, inget mästerverk men riktigt bra, nej mycket bra, annorlunda, allvarlig i botten men med en fantastisk lågmäld humor. Kaurismäki vill jag se mer av.
Bra musik rakt igenom och riktigt skönt bildspråk. Grymt härlig dialog - kort, koncis och rak! Långsam är filmen, men d blir aldrig riktigt segt. Trots filmens ringa 1,5 timme känns den som typ 2 timmar, men va gör det när man underhålls på ett ej så vanligt sätt? Bra skådespel för sitt sammanhang med underbara karaktärer i en story som bara brister på ett ställe - det ologiska med att han sätter sig och sover på en bänk i en halvdunkel park nattetid i Helsingfors, som INTE är hans hemstad (!?), jag menar, vem gör det?
Filmen hamnar i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om. Detta är en film som gör en glad! Den visar också på att det finns hopp och att livet ibland inte behöver innehålla så mycket såväl materiellt som gör en lycklig som tillkrånglade kommunikationer människor emellan. "Live life simple" skulle kunna vara en devis för meningen med filmen samt samma budskap som i Coelhos alkemisten, dvs att man ska leta efter "skatten" i det enkla, mycket närmare sig själv istället för att söka det på nån fysisk plats på långa resor hela livet. Kärleken och medmänskligheten är centrala.

Trivia: The second part of Aki Kaurismäki's "Finland" trilogy, following Kauas pilvet karkaavat (1996). / This film won the London Evening Standard's "Palm Dog" award at the Cannes Film Festival for the best animal role. The winning dog's name, aptly, is Tähti ("Star" in Finnish). / In the bar scene there is a portrait photo of Matti Pellonpää on the wall. He played in numerous Kaurismäki films before his sudden death in 1995. / Chosen by "Telerama" (France) as one of the 10 best pictures of 2002 (#01, tied with "Hable con ella")

Denna film var bra. Den var bättre än vad jag förväntat mig.

Påminner en del om Aarto Pasillinas böcker. Lite väl tragisk kanske, men det finns många kul detaljer och händelser som gör att denna får en 4:a.

Håller samma klass som Kaurismäkis andra filmer.
Mannen utan minne är en lågmäld och halv-intressant film.

Anspråkslös

Sällsamt vacker och sorgsam

Rymdis

En film med kärv humor, kärva karaktärer och en kärv handling. Samtidigt en av de mysigaste filmer jag sett. Det enda som (möjligen) är dåligt är att den bekräftar en del av mina (mest positiva) fördomar om finnar.

Ljus i skymningen (2006)