Bang Bang Orangutang

2,3

Handling: Den framgångsrike affärsmannen Åke Jönsson älskar sig själv. Och sin karriär. Och sin stora, dyra bil. Men i en ödestigen sekund förvandlas hans liv, han mister sin fru, och sina barn, som han i sitt karriärsrus glömt att älska. Vad händer när man äntligen lär sig att älska och inte kan få den man älskar?

Regissör: Simon Staho

Jonas Karlsson
Reine Brynolfsson

Copyright SF

Robert_Eriksson

En tragikomisk och väldigt bra film av duktige Simon Staho, som även regisserat den fantastiska "Dag och natt". Mikael Persbrandt är alldeles lysande i sin roll som Åke Jönsson, och frågan är om han någonsin varit bättre än här, vilket ju inte säger lite. Övriga skådespelare gör också riktigt starka insatser. Helt underbart soundtrack, bestående av ett gäng otroliga Clash-låtar och annat smått och gott. Tyvärr lite löjlig ibland, men en fyra är den helt klart värd.

Första filmen jag ser av Staho. Ruskigt originellt utförd tragikomik. Katastrofen i början kommer chockartat och man inser då att den här filmupplevelsen kommer bli speciell. En film som gjorde mig nervös, vilket är en styrka i sig. Storartat skådespel av Persbrandt. Stark trea!

En gripande, intressant, tragisk och rolig film. Påminner om "Dag och natt", även om den här är aningen sämre. Vissa skämt var dock lite löjliga, men ingen större fara. Mikael Persbrandt är helt makalöst bra och spelar sin roll perfekt! Även Tuva Novotny är värd att nämna. Mitt betyg hamnar på en något starkare fyra.

en av det sämsta svenska filmer jag har sett ever

Tycker film onslaget är mycket missvisande, fick för mig att filmen skulle vara dålig och typ circus aktig och med dåliga skämt och så. Men blev glatt överaskad, filmen va verkligen bra...filmonslaget borde göras om =P
Filmen va ledsam, men hadde sina skämt och så också...en 4:a

victoria enström

en pinsam rulle, riktar sig kanske främst till frånskilda män i 40årsåldern.

Robert_Eriksson

starkenberg

Vilken otrolig besvikelse. Jag har aldrig på bio suttit och längtat efter att filmen ska ta slut. för mig var det här ett fiasko.
Kanske främst för att jag hade andra förvänningar på filmen. Filmaffischen om du sett den, ser sprakande rolig ut! och trailern verker ju filmen ännu roligare. Sanningen var bara den att den var i princip rakt igenom en tragisk (typiskt svenskt) historia som aldrig tog slut. hade jag däremot fått den förväntingen av filmen hade den kanske varit helt ok. kanske till och med bra. men nu blev den tror jag i alla fall bland det sämsta jag sett.
Läser du dessutom skådespelar listan blir du tillfredställd redan där men sanningen här är att flera av de är bara med i en scen...
Så gå och se den med förväntingar av att vara en deppig tragisk och ännu en film när Persbrandt kör omkring i en bil så kan du säkert ge den ett mer rättvist betyg än mig!