I Hired a Contract Killer

Handling: Efter femton års tjänst på sitt arbete får Henri Boulanger veta att han är överflödig på sitt jobb och får sparken. Hans liv som redan innan saknat mening blir nu outhärdligt och han bestämmer sig för att ta sitt liv. Efter flera misslyckade självmordsförsök bestämmer han sig för att antlita en yrkesmördare. Denne får till uppdrag att döda Henri vid ett oväntat tillfälle någon gång i framtiden. Då vänder plötsligt olyckan i Henris liv när han möter Margrete, en blomsterförsäljare, som får Henri att åter se meningen med livet. Men när Henri skall avbryta kontraktet med yrkesmördaren står han inte att finna någonstans...

År: 1990
Charles Cork
Michael O'Hagan
Tex Axile
Tony Rohr

Nja, den här var inte så bra. Handlingen är ganska klyshig med en självmordsbenägen man som "räddas" av en förälskelse till en kvinna. De komiska aspekterna är uppskattade och skulle kunna rädda filmen om det inte vore för andra tydliga brister som t.ex. det usla skådespeleriet på sina håll... Annars är filmen gjord i "diskbänkrealism" vilket kan kanske uppskattas av vissa som gillar att se "den skitiga arbetaklassen i sin smutsiga vardag" så att säga.

Aki Kaurismäki gör filmer om personer som lever mycket tråkiga liv eller är deprimerande.
Denna film är helt okej. Mitt intresse höll i sig hela tiden.

Skön tragikomisk rulle med bra skådespelar prestationer. Innehåller även sköna musik snuttar. Absolut sevärd, stark trea.

Det finns inge mörkare än misslyckat självmordsförsök, särskillt när det inte går att bli mördad heller!

Som andra av Aki Kaurismäkis filmer så är även denna långsam och lite seg. Filmen är ändå intressant och lite annorlunda.

Robert_Eriksson

Intressant, annorlunda, tragikomisk och långsam. Som de flesta av Aki Kaurismäkis filmer känns den kanske aningen tråkig. Eftersom jag är ett stort fan av Joe Stummer tyckte jag det var väldigt kul att han medverkade i filmen, även om det bara var i någon minut. Helt klart sevärd. En stark trea.

Elisabet

En av de bästa filmer jag sett på länge!
Jag ramlade på den här filmen av en slump; föll pladask och var överförtjust efteråt.
Suveränt manus ..., fantastiska skådespelare, - Jean-Pierre Léaud säger inte många ord men SOM hans kroppsspråk visar vad han känner! - .., spännande var den och ROLIG och absurd och härligt filmad.
En klar femma.