Det levande slottet

4,0

Handling: Sofie är en vanlig tjej som jobbar i familjens hattaffär. Efter ett möte med Ödehäxan förvandlas Sofie till en gammal kvinna på 90 år. Nu måste hon ge sig ut på en spännande och farlig resa för att bli av med förbannelsen, och hon finner snart skydd i trollkarlen Haurus levande slott där hon lär känna Mark, Haurus unge elev och den hetlevrade elddemonen Calcifer.

Regissör: Hayao Miyazaki

Lauren Bacall
Mari Devon
Crispin Freeman
Liliana Mumy

Helt klart en av Studio Ghiblis bästa filmer. Miyazaki klockar som vanligt rätt på fantasi, musik och bild. Det är fantastiskt hur en vuxen man kan koka ihop sådana underliga berättelser och varelser. "Det levande slottet" skiljer sig lite från hans tidigare filmer faktiskt. I "Spirited Away" kände jag helt att jag var i en fantasivärld och det fanns bara lite som jag kunde koppla till verkligheten, vi följer som sagt med Chihiro in och vi stannar där med henne. I Laputa anar man en blandning mellan verklighet och fantasi - med arméer och sofistikerade kulturer. Sen har "Nausicaa of the valley of the winds" som verkligen är fantasi.

"Det levande slottet" har en gnutta av allt. Mycket känns igen från just Nausicaa när jag tänker på teknologi som farkoster och arkitektur. Jag tänker på Laputa - man anar en slags verklighet, samtidigt som man med filmens karaktärer får uppleva sådant som kanske inte är så himla vanligt. Det känner jag när jag ser "Det levande slottet". Hela den här varelse-delen som jag tycker om så fruktansvärt mycket finns knappt. Nu handlar det istället om magi och krig. Något som till viss del är underhållande, men jag saknar känslan vid vissa tillfällen. Annars är "Det levande slottet" klockrent. Jag sköljer mig i musik och foto, nästan så jag drunknar. De svenska rösterna var okej, lite typiskt dåliga reaktioner vid fel tillfällen annars var det bra, bäst är Claes Månsson som Calcifer - riktigt, riktigt kul.

Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 3
Effekter/Foto: 5
Filmlängd: 4

Den stora jobbiga besvikelsen med "Det levande slottet" är att det är för mycket barnfilm, och då har ändå barn svårt att förstå filmen. Jag menar, jämför man Miyazakis senaste filmer med hans tidigare (Laputa, Nausicaa och Mononoke) med "Spirited Away" och "Det levande Slottet" så märker man tydligt skillnaden. Det börjar bli lite för sockersött, något jag hoppas kommer förändras. Annars älskade jag "Det levande slottet" för dess fulla fantasi och härlighet. Detta är verkligen mys på hög nivå, och även om det är lite barnfilm så älskar jag det. Får jag barn så kan jag garantera er att hyllan inte kommer bestå av Disney klassiker för den kommer vara fullproppad av hela Studio Ghibli kollektionen - om de nu fixar svenska versioner på alla rullarna, något vi också bör hoppas på. Det blir en svag fyra, helt ärligt en besvikelse, men det är om jag jämför med Miyazakis andra filmer. Att den får en fyra istället för en femma är enligt mig en besvikelse :D
P.S, Underbart slut, precis som en Miyazaki-film ska sluta.

L Boom

Som alltid när Miyazaki är inblandad är det en bra film och effekterna och musiken är hisnande mycket bättre än något USA-fabrikat. Att den dessutom bygger på Diana Wynne Jones (i mitt tycke) bästa bok gör givetvis sitt.

Tråkigt nog är det i handlingen som den här filmen brister en aning. Miyazaki har valt att ändra handlingen rätt mycket från bokens vilket resulterat i att filmen som helhet blir en aning förvirrande även om varje scen för sig fungerar bra. Sofias syster och styvmamma dyker t.ex. upp och förvirrar handlingen. utan att fylla någon funktion för berättelsen i stort och "Madame Sulimans" karaktär är ibland på gränsen till oförståelig.

Med det sagt är det här ändå en mycket bra film som förtjänar att ses, men den når tyvärr inte upp till Mononoke/Laputa- nivån

Hook

En godkänd comeback för Hayao Miyazaki som kom 2001 med den bannbryttande Spirited Away (oscarbelönad bla.)

Filmen är inte lika charmig och detaljrik som Spirited... men den är väldigt underhållande och har en fast form som gör att man känner en viss sympanti för karaktärerna. Hayao har också gjort misstaget att efter en succé inte gör något totalt annat utan ta lite från succéfilmen och göra den näst-prencip likadan. Min åsikt om Miyazaki är att han är en konstnär, men här känns det som om han har försökt att skapa "Skriket", men har blivit "Skarattet". Om Spirited Away, var en fantasifull och komiskt drama, är Howl's Moving Castle näst intill samma fast mindre fantasi och mer allvar och en sämre hållbarhet som inte känns vågad eller för den delen fantasifull...

Jag är blir possetiv av Howl's Moving Castle men inte så possetiv som jag hade förväntat mig... det blir en stark fyra till Miyazakis Det Levande Slottet, om man hade vågat mer och gjort något helt annat än en re-make-artning på Spirited Away hade betyg gått högre...

PS; filmen är något olämplig till den satta åldersgränsen anser jag, den är både osammanhangade, svår att förstå och som i Hayaos tidigare film Spirited är den en knutta läskig. Observera att filmen måste ses i orginalversionen, anser jag ;)

Story: 4
Skådespeleri: 4
Regi: 4+

Helhet: 4

Ajice

Underbar film, vackert tecknad och en spännande romantisk handling som rövar bort en till otroliga sagohöjder. Älskar nästan alla hand filmer

Nikita

Jag kan nog inte ge denna film mer än godkänt, är jag rädd.
Känns för osammanhängande och ojämn, med väl många vändningar.

Cammie

En av Studio Ghibli's mer allvarliga filmer, som tar upp svek och krig. Animeringen är härlig som vanligt, men ett litet minus får filmen för en osammanhängande handling.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Hade inte så höga förväntningar på denna film på grund av att jag blev lite besviken på Spirited Away då jag såg den. Denna film var klart bättre, framförallt handlingsmässigt och det även lite mer för vuxna. Filmen låg vid titten 200904 strax under plats 250 på IMDb Top 250, vilket den kanske förtjänar, även om jag har lite svårt för att se animerade filmer på samma lista som icke-animerade filmer.
Bra manus och fin story * som utspelar sej i två fiktiva länder som föreställer Centraleuropa kring Alperna, förmodligen Tyskland eller Österrike om man tittar till de vackra byggnaderna, under en blandning av 1800-tal och en obestämd futuristisk framtid.
Fantastiskt fin animering: en blandning av vanlig gammal hederlig traditionell stop-motion-teknik i kombination med CGI och ytterligare en tredje teknik jag ej minns namnet på (se extramaterialet på DVD:n).
Ja, denna vill jag ha i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om utan problem. Det enda jag retade mej på var Sofias, då hon var 90 år, ologiska handlande då och då - men det speglar väl bara att det inte så eftertänksamma barnet var kvar i gummans kropp. Å andra sidan var hon ju på så många andra punkter så vuxen och mogen i sitt agerande, dvs för mej blir det hela en aning inkongruent och därmed mindre trovärdigt. I övrigt är slottet helt underbart i sin fantasifulla, ömsom skrämmande, ömsom trygga arkitektur. Se filmen!

Trivia: * Based on the novel by Diana Wynne Jones (from United Kingdom!). Although the film was not released in the United Kingdom until 23 September 2005, director Hayao Miyazaki personally traveled to England in the summer of 2004 to give a private showing of the film to Diana Wynne Jones.

Måste börja med att säga: att denna film hamnat så högt på alla listor är för mig ett mysterium!
Det började med att jag tänkte att nu ska jag se de här japanska animerade filmerna eftersom de fått sååå högt betyg och jag som är filmgalningarnas filmgalning måste ju ha sett de, det vore ju skandal annars.
Jag märkte ganska fort att det här inte var något för mig, för overkligt helt enkelt. Tänkte att okej, jag får försöka ge den en chans, alla filmer är inte felfria. Men senare kom jag på mig själv med att "vad är det som händer", "vad handlar denna film om egentligen??" Även fast jag egentligen förstod det hela så kändes den bara så otroligt tråkig. När man fick se en HOPPANDE FÅGELSKRÄMMA fick jag nog. Någon måtta får det väl ändå vara.
Denna filmupplevelse kändes deprimerande, typ som en blandning mellan "Landet för länge sedan" och "Skrotnisse".
Kommer nog ta mig igenom de övriga filmerna av samma regissör, men har inga höga förväntningar nu längre..

kaj08

Filmen är fint tecknad, och det finns en hel del roliga och orginella figurer i filmen. Tyvärr är handlingen lite tråkig och barnslig vilket gör att betyget inte kan bli högre än en 2-a. Funkar nog bra på de yngre barnen där jag skulle föredra att titta på den här tillsammans med istället för mycket av de trista Disneyfilmerna som kommit på senare år.

Zitrioce

Jag älskar filmen!
Jätte härlig grafik och en härlig känsla från filmens djup. En speciell film som ger känslor.

Filmen är animerad