Russian Ninja, The

Handling: En skoningslös terrorgrupp, som handlar med vapen och knark vill underminera de bra relationerna mellan öst och väst. Deras plan är att stjäla viktiga dokument från en västlig statsman genom att kidnappa hans dotters pojkvän, och kräva dokumenten mot pojkvännens frigivning.

F.d. FBI-agenten Mark Robinson blir anlitad av väst för att eliminera terroristerna och förstöra deras planer. Men ryska KGB har sin egen strategi för att förstöra denna sammansvärjning, en enmanspatrull känd som "The Russian Ninja". Liken blir snabbt många när dessa två krigare kämpar mot tiden och varann i denna explosiva actionupplevelse.

År: 1989
Helle Michaelsen
Magnus Cederblad
Michael Christensen

Oskar_90

Jag var övertygad om att den här filmen var svensk. Regissören, manusförfattaren(samma person) och majoriteten av skådespelarna är ju svenskar allihop. Det som är danskt med filmen är nästan uteslutande Helle Michaelsen och producenterna, så att kalla den dansk är missvisande("nordisk" kan väl gå an).

Mats Helge gör som han gjort tidigare, en typisk lite-sämre-än-snittet, b-action med skillnaden att skådespelarna är nordmän och talar en tafflig - men underhållande - engelska. Ninjan är blyg och visar sig inte ofta, och när han väl gör det så bjuder inte fightingen på något imponerande som inte vem som helst skulle klara av att återskapa. Men, övrig action med skjutvapen är bra gjord och GRYMT underhållande, och dussintals oskyldiga får duka under - precis vad man vill sen när man väljer den här filmen!

Samtliga skådespelare(förutom Timothy Earle) har grava problem med engelskan, och de koncentrerar sig så enormt att de överhuvudtaget inte lyckas agera samtidigt. De är stelare än sten, men vad gör det? Det är ju också underhållande!

Manuset är så urbota dumt och fullt av klichéer att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det är oerhört enkelt och flera härliga B:iga one-liners bjuds det på. Några exempel:
(När ninjan tvingats ta av sin huva och därmed avslöja sin identitet.)
"You have seen my face. Now you must die."

(Ninjan är i underläge och säger detta, för att i nästa stund på mirakulöst manér avväpna motståndaren och hamna på topp.)
"You got a problem, you're going to die"

Det finns också ett antal uppenbara plot holes som gör tittaren förvirrad, men det är lugnt, koppla av hjärnan bara - du vet vad det är för film du ser på!

Slutsats
En underhållande så-dålig-att-den-blir-rolig b-action från 80-talet, och svensk till råga på allt(!). Vad väntar du på?! Se den! Du kommer sällan se något liknande! Du vet vad du kan förvänta dig av den, och det är varken Nyckeln till frihet eller Babel. Skjut in DVD:n, stäng av hjärnan och enjoy the ride!

tinytom

Ännu ett mästerverk av action kungen Mats Helge.
Mats Hudden är suverän som skurk.
Rekommenderas varmt.