De fördömdas resa

Krig:

Krig:

Handling: År 1939 utlovas 937 judiska tyskar ett fritt liv i Havanna på Kuba. De lämnar Hamburg med gott humör och ser fram emot deras nya liv. Men hela resan är egentligen bara ett nazistiskt projekt och det är aldrig tänkt att passagerarna ska släppas i land när de når sitt mål.

År: 1976

Fernando Rey
José Ferrer
Michael Constantine
Denholm Elliott

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: In The Shadow of Death... [UK] / It lasted 30 days...You will remember it as long as you live. / The incredible story of the ship that shamed the world

Detta är en film som både är spännande och rätt välgjord med tanke på den tid den är producerad på. Baserad på sanningen "bara", men på IMDb under Trivia kan man läsa om sanningen, dock under spoilervarning (!).
Vimlar av kända skådisar, men det är som Times citeras på omslaget: Dunaway och von Sydow gör de bästa rollprestationerna, helt klart. I övrigt rätt bleka insatser förutom från några enstaka mindre kända (för oss yngre generationer iaf) skådespelare som Oskar Werner (prof. Kreisler), Helmut Griem (blonde nazi-Schiendick) och José Ferrer (kubanske officeren och handläggaren Benitez) t ex.
Trots att filmen engagerar så hamnar den inte i DVD-samlingen. Detta kan man se om, men jag behöver det inte. Filmen är hyfsat gammal och det märks på filmsättet. De blekare rollprestationerna plus att filmen har en del långsamma passager som känns sega och onödiga (klipp med saxen) gör att det räcker med att se en gång. Gillar inte riktigt heller att postern/omslaget luras (spoilrar dock ej). Intressant dock att få ett nytt, för mej, stycke historia presenterat för sej i kapitlet om andra världskriget.

Trivia: At one point, Yugoslavia was considered as a shooting location. Yugoslav producers managed to find locations to represent both Hamburg and Havana (town of Rijeka and resort of Opatija in northern Croatian Adriatic coast, just few kilometers apart) but couldn't find the ship US producers wanted (they did find one, but in process of being destroyed in a harbor), so the idea was abandoned. / Last film of Oskar Werner (som hade en huvudroll i filmatiseringen av Fahrenheit 451).

rederiert

Om den ovissa stämningen på ett fartyg fullt med judiska flyktingar som söker sig en fristad på Kuba.
Inspelad på ett autentiskt passagerarfartyg Illrina.

Robert_Eriksson

En grym, tragisk och intressant film, som dessutom är verklighetsbaserad. Man grips dock aldrig riktigt tag av den, så som jag tycker att man borde göra av en sådan här fruktansvärd historia.