Tim

Handling: Tim är en ung man med ett barns intellekt. Han jobbar på ett bygge och blir ofta utnyttjad av sin omgivning. En dag träffar han Mary, en medelålders kvinna som förstår honom bättre än de flesta. En stark vänskap och kärlek utvecklas mellan Tim och Mary som människor i deras närhet har svårt att acceptera.

År: 1979
Allan Penney
Brian Barrie
Geoff Usher

Hollow_Inside

kom ihåg när ja läste boken som den här är baserad på. va många år sen de men filmen va helt klart lik boken iaf och ingen besvikelse som många böcker som filmatiseras blir.

Cammie

Wow, inte visste jag att Mel Gibson var en riktigt bra skådespelare. Efter en halvtimme ser jag inte honom som 25-åring, utan faktiskt som en liten pojke. Så otroligt bra är hans gestaltning av Tim, en 25-årig man som har ett barns intellekt. Hela filmen byggs faktiskt upp på hans prestation.

Dock finns det smolk i glädjebägaren - och inte lite heller: Den förskräckliga filmmusiken. Den är inte bara supersmörig; den är så tjockt, äckligt sentimental att filmen till slut blir pekoral. När varenda liten handling ska förstärkas med smäktande musik, eller mörka basgångar, blir det helt enkelt för mycket, och filmen slutar på ett medelbetyg.
Jag känner att det får bli en "gammaldags" betygsättning:

Ljud/Musik: 0
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 3

Ja denna film är baserad på collen maclugs bok, hon har skrivit b.l törnfåglanrna och Beröringen.Jag hade läst boken först och sedan ville jag se filmen och det jorde jag men det är en sak som är dåligt det fins ingen film man kan köpa på nätet som är med svensk text!

Filmen är svartvit

Mary och Tim (1994)