Falsk som vatten

Handling: Bokförläggaren John Hjortfeldt är gift och har två barn, allt verkar lugnt och välordnat. Då dyker Clara upp, poet och mycket vacker, för att förhandla om ett kontrakt. John blir blixtförälskad och planerar att lämna sin hustru. Han ordnar en lägenhet till Clara, men hon känner sig förföljd och är inte tillfreds i lägenheten

År: 1985
Gunilla Olsson
Jan Wirén

Copyright SF

ch1

Den som säger den gillar svenska filmer men ger denna 1-3 i betyg vet inte vad den talar om. Detta är den bästa svenska kult-filmen från 80-talet
så sorgsen och ryslig. den får liksom "svart lucia" en krypande obehaglig känsla av att man är iaktagen medans man ser på filmen

Ojämn svensk thriller som beter sig som ett relationsdrama mestadels. Jag klarar inte av det typiskt svenska, det teatraliska överspelet som syns alldeles för ofta i svensk film. Vissa scener är så korkade och överspelade att det blir pinsamt.

Alfredson får till thrillerstämningen sista kvarten, det blir lite otäckt, tragiskt och ovanligt ödesmättat. Men det räcker tyvärr inte. Inte värd mer än en tvåa.

ch1

Replica

Hahaha, pinsamt dålig och urtöntig film.

En riktigt bra film, spännande och tragisk! En stark trea!

Robert_Eriksson

Hade inga höga förväntningar på den här filmen, bland annat för att den fått så dåliga betyg här på filmpunkten och för att jag aldrig tidigare hört talas om den, men det borde jag ha haft. Den här filmen är spännande, tragisk och riktigt bra!