Ransom

Handling: En förälders värsta mardröm besannas när affärsmannen Tom Mullen får se en bild av sin kidnappade son, bunden och försedd med munkavle. För att få honom tillbaka går Tom och hans fru med på att betala två miljoner i lösensumma till kidnapparna. Plötsligt går någonting snett och kidnapparnas tålamod tar slut. Då beslutar sig Tom för att själv befria sin son. Med metoder som sätter både sonens liv och hans eget äktenskap på spel.

År: 1996
Michael Gaston
Allen Bernstein
Brawley Nolte

tessan81

Jag tycker filmen är riktigt välgjord, speciellt fina insatser av både Gibson och Russo som de förtvivlade föräldrarna. Filmen trovärdighet stiger i och med att de känslosamma scenerna fungerar. Ett kidnappningsdrama med betoning på drama, men spänningen finns också hela tiden närvarande.

playmate

Denna film är en av mina favoriter. Jag tycker inte att den är förutsägbar som vissa andra har uttryckt sig att den är. Fast smaken är väl som baken :)
Men jag rekomenderar verkligen den här filmen till alla, den är grymt spännande med otroligt bra skådisar, för att inte tala om Gibsons och Sinises skådespel. Fantastisk!

kaj08

Action fullt ut. Handlingen är dock förutsägbar, men den roar för stunden och man behöver inte vara så fokuserad, du behöver inte tänka - bara titta.

Cammie

Helt OK men oengagerande film med Mel Gibson i huvudrollen.

duger att titta på.stora och enda behållningen va gary sinse och mel gibson.resten har man sett förut.en film man kan småglo och glömma sen

Sofia92

Mel Gibson brukar inte vara min direkta favvis på duken, men här är allt skådespel mycket bra. Det blir aldrig segt eller ologiskt på något sätt heller, tvärtom njuter jag av den snygga thriller Ransom är. Slutet kunde fått varit mer spektakulärt än vad det är bara, slutsekunderna är tama, så en snygg och smart avslutning hade inte skadat. Trodde sentimentaliteten skulle bli för mycket för mig men det blev det faktiskt inte.

Arcadia

Går att se men inget att hoppa högt över...

Den var väl okej. Sinise var karismatisk som bad guy. Fast Ransom var ändå stundtals sentimental och klichéefylld. Klichéer och sentimentalitet är något som jag har väldigt svårt för! Betyget blir 3-.

Spännande film från början till slut. Bra skådespelarinsattser med otroligt mycket känsla.

En ganska standard film för Mel Gibson med lite överraskande kul handling faktiskt. Idén med att omvandla lösensumman till en skottsumma på kidnapparen är stenhård =)

Sen så är ju slutet ganska förutsägbart och man har gjort det väldigt enkelt för sig med hur Jimmy Shaker ska åka fast, men men hela filmens upplägg är ju enkelt och gjord som enkel underhållning och det är ju lite underhållande så det fungerar ju.

Gary Sinise är riktigt bra faktiskt :O Man har ju sett honom i CSI NY och jag har inte tyckt att han är så märkvärdig, men här är han som sagt riktigt bra! Sen så funkar kemin mellan Rene Russo och Mel Gibson väldigt bra också, samt att dom gör starka insatser så det blev faktiskt lite överraskande bra.

En stark tvåa kan filmen få som trots allt är lite underhållande och har en del små plus.

Filmen är både i färg och svartvit

Signal från okänd (1956)