Straight Story, The

Biografi:

Biografi:

Handling: Alvin Straight lever ett lugnt liv i en liten stad i Iowa. När han får veta att hans bror fått en hjärtinfarkt, bestämmer han sig för att åka och hälsa på honom. Men Alvin har varken körkort eller pengar.

År: 1999
Regissör: David Lynch
Originaltitel: The Straight Story
Alternativ titel:Une histoire vraie (France)
Ursprungsland: USA, Storbritannien, Frankrike
Ingår i tema: Angelo Badalamenti

Richard Farnsworth
Sissy Spacek
Harry Dean Stanton
Everett McGill

Copyright Walt Disney Pictures

Det här är en tämligen enkel, lågmäld, vacker och charmig roadmovie som går genom USA på en gräsklippare. Utan tvekan den mest normala film jag sett av David Lynch, men så är den också baserad på en verklig historia. Jag gillar verkligen scenen på motorvägen där mittstrecken sveper förbi kameran i snigelfart. Härliga karaktärer och ganska skön story, men jag saknar dock något utöver det vanliga för att den ska få mer än en stark trea.

En stillsam och fin film, där 73-årige Alvin Straight åker 51 mil på en gräsklippare för att få träffa sin gamla bror som är sjuk. Innehåller känsloladdade möten samt vacker natur. Baserad på en sann historia. Stark trea!

Anspråkslös

Hade det inte varit för den här filmen hade jag ansett David Lynch som vår tids störste regissörsbluff. Här visar vår blåvänlige vän att han kan skapa en charmig feel good film utan att vända ut och in på hela verkligheten för att göra det mer intressant

Frida_OSX

långsamt drama med några fina stunder, positiv attityd överväger i filmen men realismen gör hela filmen lite deppig.

En - 4 både som film & i sin egen genre.

Tagline: -

En riktigt härlig & mycket varm roadmovie av Lynch (hans mest "normala"?) baserad på en sann historia. Nominerades till 1 Oscar (Best Actor in a Leading Role).

Trivia: This was the first of director David Lynch's films in which his parents appeared. / There are no features on the DVD other than a trailer. Also, there are no scene selections because David Lynch wanted the film to be one whole experience rather than scenes. / Richard Farnsworth's last film. / John Hurt and Gregory Peck were offered the lead.(source Teletext) / The movie is based on a true story. The real Alvin Straight lived 1920-1996, living three further years after he took the journey.

Film med en vacker och engagerande intrig. För en gångs skull så gjorde David Lynch en film som man förstod allting i. Fast filmens slut känndes dock lite abrupt.

Anspråkslös

Rune

Mysig film med snyggt foto ochbra skådespelare.

Social__Distortion

Underbar film. enkel film med stark handling.. bra skådespelare, filmen består 90% av pensionärer. Underbart :D