Stjärnornas krig

Krig:

Krig:
3,8

Handling: För länge sedan i en galax långt, långt borta. . .

Prinsessan Leia hålls fången av det ondskefulla Rymdimperiet. I ett försök att befria den sköna prinsessan slår sig den unge Luke Skywalker ihop med Han Solo. Tillsammans med de båda robotarna R2-D2 och C-3PO inleder de kampen för att befria Galaxen.

År: 1977
Regissör: George Lucas
Originaltitel: Star Wars
Alternativ titel:Star Wars: Episode IV - A New Hope (full titel)
Alternativ titel:Star Wars IV - Ett Nytt Hopp (dvd titel)
Längd: 02:01, 02:05 (Special Edition)
Ingår i tema: John Williams

Peter Mayhew
David Prowse
James Earl Jones
Phil Brown

Folkkär klassiker som har det mesta. Uppbyggnaden av hela storyn är egenligen ganska simpel men smart, alla ingredienser är med på receptet. Romantiken, spänningen, gott mot ont, komiken allt målas upp väldigt tydligt. Det gör att filmen får en oerhört bred målgrupp och med tanke på att den är väldigt storslagen desutom är det en ganska given hit. Själv, personligen är inte sci-fi en speciellt lokande genre för mig så den filmen förlorar redan lite där. Men visst kan jag erkänna att jag underhålls plus att jag små njuter ibland. En riktigt stark trea till Star Wars, definitivt bättre än dem ny gjorda.

Marvin

Fantastisk film på alla plan. Handling, manus, foto, effekter, skådespelare, regi och ALLT ANNAT är fullkomligt lysande. Vågar påstå att det är en av filmhistoriens störst och en av mina absoluta favoritfilmer sedan jag var 8 år gammal. Varje gång man ser filmen (samt dess uppföljare) upptäcker man något nytt som fortsätter att fascinera och engagera en av fortsätta titta.

BeckyLou

En klassiker! Helt fantastisk film med bra effekter för sin tid. En gammal hederlig hjältesaga med inslag fran samurajfilmer förlagd ute i rymden.
Alla karaktärer är perfekt skapade men skadespeleriet har inte riktigt träffat rätt ännu, nagot som skulle komma i den bästa uppföljaren som gjorts: Rymdimperiet slar tillbaka. Fantastiska scener som alla är klassiska, citaten är manga och man ser verkligen hur ofta den här filmen refereras i populärkulturen, speciellt i The Simpsons.
En briljant inledning. Stark fyra!

stilis

Stjärnornas krig (1977) är en väldigt välgjord, maffig, actionspäckad och välarbetad film.

Det blir en stark 4:a!

Wolowizard

Dom andra filmbolagen som inte ville ha George's idé blev nog lite smått förbannade när 20th Century Fox körde på den och det gick som det gick. Ett mästerverk som jag aldrig kommer släppa.

Bra, gammal klassiker som dock börjar bli ålderstigen.

En klassiker värd att minnas.

Åh Star Wars. Kära, Star Wars. Den finns helt enkelt ingenting likt Star Wars! Bra film, coola effekter (den gjordes liksom 1977!), bra skådespelare, ball musik, spänning och action. En nackdel är dock Carrie Fisher, jag önskar att någon annan hade spelat Leia.

Nille

Oj det här är en film i världsklass.
En genialisk sceince fiction film av George Lucas.
Än idag räknar jag den här rullen som en av de bästa jag någonsin har sett.

Lingon88

Star Wars is the shit!

Rymdimperiet slår tillbaka (1980)
Jedins återkomst (1983)
Star Wars I - Det mörka hotet (1999)
Star Wars II - Klonerna anfaller (2002)
Star Wars III - Mörkrets hämnd (2005)
Star Wars: The Force Awakens (2015)
Rogue One (2016)
Star Wars: The Last Jedi (2017)
Solo: A Star Wars Story (2018)
Star Wars: Episode IX (2019)