Star Wars I - Det mörka hotet

Handling: Den korrumperade Handelsfederationen hotar planeten Naboo som styrs av den unga drottningen Amidala. Två jediriddare, Qui-Gon Jinn och Obi-Wan Kenobi, kommer till drottningens hjälp.
När de ska frakta drottningen därifrån så skadas deras skepp och de tvingas nödlanda på planeten Tatooine. Där möter de slavpojken Anakin Skywalker. Men när Anakin vinner ett race på liv och död upptäcker Qui-Gon att Anakin har dolda jedi-krafter...

Detta är den fjärde, men kronologiskt sett den första filmen i filmserien om Stjärnornas Krig.

År: 1999

Ray Park
Keira Knightley
Sofia Coppola

enhet925

Filmen kan delas upp i två delar - med Anakin och utan Anakin. Delarna med Anakin är så dåliga att 40 minuter in på filmen blev jag tvungen att ta en paus för att härda ut. Ett kraftigt underkänt alltså. Delarna utan Anakin eller Jar-Jar Binks är betydligt bättre. De ger jag en fyra för alla snygga effekter och bra skådespelare.

Som helhet - filmen pratas sönder och är alldeles för sockersött. Sliskig helt enkelt. Actionsekvenserna är också för långa för att man ska orka hänga med.

Godkänt, inte mer. Och hade kunnat blivit så mycket bättre.

filmernas härskare

Ojojojojoj, vad hände här? En irriterande dåligt spelad lill-Anakin, en ännu mer irriterande Jar-Jar Binks och Ewan Mcgregor (jag gillar helt enkelt inte honom)? Känns opassande, eftersom jag alltid tyckt att Star wars ska tas på allvar. Rätt ok filmen igenom, men med en handling tunn och figurer töntiga gör det hela lite väl irriterande. C'mon George, du kan mycket bättre än så här!

Jag hade väntat länge på den här filmen, precis som många andra, och eftersom jag tycker om Star Wars filmerna så visste jag att den skulle bli bra. Jag älskade den, att få höra ljudet av Ljussablar och fantastisk star wars musik igen fick mig att klämma hårt i popcornen på bion. Det var en otrolig upplevelse, men som sagt var den inte särskilt trogen de första Star wars filmerna, ljussablarna var FÖR snygga och fighting-scenerna var lite överdrivna, den messar upp lite för de tidigare filmerna då allt är mycket mycket snyggare här. Men jag blev underhålld till max.

Bilbo_one

Helt okej starwars remake. Snygga specialeffekter och bra karaktärer. Klar trea

iwork4ebay

Den får 5/5 för att den är så löjligt dålig!!

Gillar man Star Wars så gör man, finns egentligen inte så mycket att tillägga. Alla bör se åtminstone en av filmerna (kanske helst denna eller episode 4!)!

Nille

Det här var början på Star Wars sagan. Nu skulle man få reda på den sista pusselbiten i den långa Star wars historien. Hur Anakins väg mot mörkret såg ut och hur galaxen utformades.

Hade väldigt höga förväntningar på den här filmen innan men jag blev faktiskt lite besviken. Fast besvikelsen ligger nog i att jag inte alls kände igen mig i Star Wars. Jar jar Binks är en karaktär i filmen som jag stör mig något sjukt på. Han och gunganerna själper mer än vad de hjälper.

Det bästa är ju helt klart de blixtrande ljussvärdsduellerna. Filmen får dock godkänt!

guldis25

svårt att säga nåt men bra film

bombababylon

Inte lika bra som de gamla StarWars filmerna men ändå ett måste för ett fan som jag!

För mycket datoranimerat för min smak!

Jag TÅL ej dessa filmer. De mest överskattade i världshistorien. Från första minuten till sista var det en ren plåga. SVAGASTE ETTAN SOM FINNS!

Biopremiär: 2012-02-10

Stjärnornas krig (1977)
Rymdimperiet slår tillbaka (1980)
Jedins återkomst (1983)
Star Wars II - Klonerna anfaller (2002)
Star Wars III - Mörkrets hämnd (2005)
Star Wars: The Force Awakens (2015)
Rogue One (2016)
Star Wars: The Last Jedi (2017)
Star Wars: Episode IX (2019)