Inglorious Bastards

Krig:

Krig:

Handling: Under andra världskrigets slutskede 1944 i Frankrike lyckas en brokig skara allierade desertörer smita undan straff och fly mot den schweiziska gränsen. Kriget har dock andra planer för dem och den lilla skaran antihjältar tvingas bli hjältar...

År: 1977

Bo Svenson
Fred Williamson
Peter Hooten
Jackie Basehart

En -2 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Whatever the Dirty Dozen did they do it dirtier! / If you're a kraut, he'll take you out! / Together they take on Hitler's war machine

Haha! Ursäkta skrattet, men denna såg direkt på DVD efter att ha sett Tarantinos film på bio, vilken inte har nåt som helst mer att göra med denna 1970-talsfilm än en nästan identisk filmtitel samt en handling som utspelas under 2 VK. Detta är ju typ en B-film och jag tror att det enda som hindrar mej från att sätta en 3 i betyg är att jag inte såg den som ung, dvs det föreligger ingen nostalgifaktor att ta fasta på (!).
Detta är en knappt godkänd krigsaction som definitivt duger för en kväll om man inte förväntar sig ett toppmanus, bättre skådespelarprestationer och en del ologiska och onaturliga handlingar av rollerna. det känns ibland som om de inte riktigt bestämt sig för om de ska göra en krigsfilm eller en parodi på en sådan. Smått kul är det stundtals i alla fall!
Kul att ha sett svenske Bo Svenson, som flygaresset och ledaren, från Göteborg som gjort massor av Hollywood-produktioner genom åren, om än i en del B-filmer samt i en hel del biroller.
OBS: denna film har haft otaliga namn och ni hittar den på IMDb t ex under dess italienska orginalnamn.
Nej, denna hamnar inte i DVD-samlingen. Filmen vill jag inte se om till förmån för något bättre, men kan dock göra det max 1 gng till i livet.

Trivia: -

en helt underbar b-film action/komedi
finns inget fel med den här filmen..den e helt annorlunda jämfört med tarantinos film...den här filmen kan man och man ska se om flera gånger

Inglorious Bastards är en bitvis verkligen skitkul blandning av komedi/krig. Skådespeleriet är förstås b-aktigt, men det gör inte så mycket, eftersom att det är så förbaskat underhållande!

Actionscenerna är långt ifrån dåliga och spänningen finns där för det mesta. 3,5 i betyg.

Ser fram emot Tarantinos planerande version.

Action laddad och komisk krigsrulle som kommer igång orentligt mot slutet efter en något halv seg inledning. Känns lite av en parodi av stor filmerna i genren. Dock snygga slo-mo effekter och skön stämning. Man tar aldrig filmen riktigt på allvar och det är väl inte syftet heller. Fred Williamson är som vanligt väldigt tuff. Duglig underhållning, inte mer.

Castellaris B-krigsfilm är rätt kul med en hel del action och humor. Bosse & Freddie verkar ta allt med en klackspark och gör allt med glimten i ögat. 2,5 i betyg.

Inglourious Basterds (2009)