Three Extremes

Handling: Three Extremes är ett samarbete mellan tre av Asiens mest nydanande regissörer, Chan-wook Park (Old Boy), Takashi Miike (The Audition, One Missed Call) och Fruit Chan (Durian Durian). Var och en har de bidragit med sin egen högst personliga tolkning kring begreppen ”extremt” och ”inre ondska/skräck”. Resultatet är en tredelad film vars delar tillsammans bildar en enhet som är ett av de mest intressanta filmiska verken från Asien på länge. Filmen chockerade många åskådare vid världspremiären i Sydkorea eftersom den utmanar både åskådarens intellekt och... mage.

DUMPLINGS av Fruit Chan
En pensionerad skådespelerska har en stark längtan att behålla sin skönhet söker föryngringseffekter hos en kvinna som tillagar speciella degknyten (dumplings), men efter ett tag inser hon att de innehåller en fasansfull ingrediens.

CUT av Chan-wook Park
En filmregissör blir kidnappad av en hämndlysten främling och blir tvungen att göra ett omöjligt val som kommer förändra hans liv.

BOX av Takashi Miike
En vacker kvinnlig novellförfattare, fortfarande fylld av skuld över dödsfallet av hennes tvillingsyster som inträffade i barndomen. En dag får hon en mystisk inbjudan till ett möte vid platsen där hennes syster miste sitt liv.

Regissör: Chan-wook Park Fruit Chan Takashi Miike
Originaltitel: Saam gaang yi
Alternativ titel:Three... Extremes (Internationell titel)
Ursprungsland: Hongkong, Sydkorea, Japan
Byung-hun Lee
Hye-jeong Kang
Jung-ah Yum

Copyright Noble Entertainment

TVC15

Tre skräckfilmer med väldigt olika egenskaper. De vore ofullständiga om de visades enskilt, men tillsammans klingar de.
Bra, men den skulle kunna gjorts mycket bättre.

Finner inga ord för att beskriva hur mycket jag ogillade denna filmen...

usch jag var osäker på om jag skulle se den från första början för jag trodde den skulle vara hemsk men jag gäspade och kämpade mig igenom denna film som jag tyckte sög oerhört mycket. Inte ens värd att se

Jag är mycket för filmer som bryter ramarna och känns unika. Three Extremes gör/är båda sakerna, men på ett sätt som skapar en alltför otrevlig slags obehagskänsla. Ytterst dyster, ondskefull och påfrestande.

Filmen har ändå ett djup - känns väldigt experimentell - och är riktigt snygg och man vill definitivt se klart den... men jag hade absolut högre förväntningar. Stark tvåa!

the_jobe

Jag hade höga förväntningar på dessa filmer. Jag trodde inte att de skulle vara så vackra, jag trodde att de skulle vara extrema som namnet påstod. Men de får ändå betyget 4/5. "Drumplings" var bäst, sen var "Cut" och "Box" ungefär lika bra. Drumplings var sådär typiskt kinesisk, medans Box inte alls var som japanska skräckfilmer brukar vara - särskilt inte filmer gjorda av (mest action-)regissören Takashi Miike, Box var nästan ljudlös, men så vackert gjord. Slutet på drumplings var konstigt, sen blev filmerna bara mer och mer konstiga - typ halva Cut var konstig och nästan hela Box. Men det är tillåtet att vara konstig om man är en asiatisk skräckfilm.

Miikes var bäst tycker jag, sedan är dem tvåa andra Parks och Chans ganska lika. Miikes är en stark trea medan Parks och Chans är treor av det svagare slaget. Alla är estetiskt tilltalande, dock så är inte Parks film lika snygg som det brukar vara. Det känns inte lika utstuderat och egenomtänkt som hämd triologin. Men helheten är värd en trea, en ganska svag sådan.

jacco

parks kortfilm är sevärd annars är de andra filmerna inget att hurra för.

Biopremiär: 2005-10-07