Serenity

Handling: Besättningen på rymskeppet Serenity tar vilket jobb som helst, så länge de får bra betalt. De har inga problem med att befinna sig i gränslandet för vad lagen tillåter, men när de får den synska River som passagerare förstår de snart att de hamnat i onåd hos det stora företag som styr galaxen. River vet något som inte får läcka ut...

Regissör: Joss Whedon
Adam Baldwin
Summer Glau
Sean Maher

miffo

Ibland känns det som att jag enbart ger 2:or eller 4:or här. Jag skulle vilja kunna ge 3. nånting, för filmen kommer inte riktigt upp till 4, men är långt ifrån tre, så det får bli fyra av ren avrundning.

Jag såg filmen innan jag såg serier Firefly som filmen är en fortsättning av, och jag kan direkt säga att man måste inte ha sett serien först, men det ger så otroligt mycket förklaringar till saker som man inte tänkte på innan, och man får en del Aha-tillfällen medans man kollar på serien senare.

Filmen i sig är väldigt bra gjord. Storyn är relativt simpel, men den håller, och dom lyckas fylla ut den i flera olika röda trådar på ett väldigt bra sätt. specialeffekterna sitter där dom ska och dom gör sitt jobb utan att dra uppmärksamhet från själva filmen. Jag måste bara säga att jag tycker verkligen om sättet dom valt att visa klipp med rymdskepp som rör sig snabbt. Dom lyckas dra uppmärksamheten från CGI på det viset och det ser mycket mer troligare ut.

Totalt sett så skulle jag gärna rekommendera den här filmen till någon som vill se en Sci-Fi-film.

Det här är en sci-fi-film med något annorlunda effekter som gör att den känns fräsch. Faktum är att det är just miljöerna och rymdscenerna som höjer den här filmen. För i övrigt slängs man in i en handling som man anar har en maffig bakgrundshistoria som man aldrig får reda på. Själva filmen känns dock tunn och händelsefattig. Sedan får den klart en b-stämpel på grund av skådespelarna som inte är de bästa. En del repliker känns ruskigt dåliga. Kanske skulle man ha sett serien innan?

Zirgo

Om man inte har sett serien "Firefly" som föregår innan filmen Serenity så går man miste om en hel del av det som man måste försöka greppa i filmen. Så jag rekommenderar till 100 % att se den före. Annars så följer filmen samma stuk som serien fast effekter etc håller mycket högre kvalitet. Jag gillar serien på grund av den humor som karaktärerna bjuder på, men i filmen så får man inte det levererat på samma vis. Jag vill ge högre betyg på grund av serien men filmen ger mig bara en 2:a att arbeta med dessvärre.

Ajice

Den är enkel att ta till sig, underhållande och spännande från början till slut, men den har även ett djup som gör den mer sevärd, den har något att säga oss

Desperat

Serien först, filmen sen!

Det här är verkligen inte den typ av film som jag brukar tycka om. Det här är inget långsamt drama övermänskligt bra skådespelare. Men serien och filmen vann mitt intresse genom sin charm. När man har sett ungefär tre avsnitt så undrar man hur man ska klara sig när serien är slut. För mig kändes det som att jag förlorade en vän när jag såg sista avsnittet av serien. Jag hoppades att filmen skulle lindra smärtan, men det gav motsatt effekt. Filmen är seriens självmord. Inte för att filmen är dålig, utan därför att det helt uppenbart är slutet. Men om jag skulle bortse från mina känslor för filmen så är den ingeting. Om jag hade sett filmen först så hade jag nog inte tyckt om den så mycket. Den hade kanske fått en tvåa. Skådespelarna är ibland riktigt dåliga och handlingen är lite svår att hänga med.

Så återigen: Se serien först, filmen sen.

Shcookie

En mycket stark trea är vad "Serenity" får. Skådisarna, speciellt Morena Baccarin och Jewel Staite, spelar sina roller väl, vissa bättre och andra mindre bra. Manuset är någorlunda tunnt, men det räcker för att ro "Serenity" i hamn. Effekterna är väl rätt bra, men jag uppmärksammade inte effekterna riktigt.
Jag har bara sett lite av serien "Firefly", men jag gillade skarpt den här lilla filmen. En riktigt skön atmosfär omringar hela filmen, något som bara får mig att le utan anledning.

En stark trea. Det är den värd.

Ninnie

Precis som så många sagt innan ger det mycket mer om man sett serien Firefly innan, där alla karaktärer utarbetas och presenteras på ett sätt man annars kan sakna.
Lite nördig, underbar film som kör den lite annorlunda blandningen av vilda western och sci-fi.

Jag hadde svårt att hänga med i den här filmen och jag tyckte den va alment rörig, så tyvärr blir bara en 1:a

En -3 får den klart iaf som film, men i sin egen genre en 3+.

Taglines: Can't stop the signal. / Space Pirates on the Run! / They're armed. She's dangerous. / This is one 'River' you do not want to cross. / The future is worth fighting for. / They aim to misbehave.

Helt ok sci-fi m coola "ny-gamla" specialeffekter samt kreograferade fightingscener m karaktären River. Ungefär i samma klass som Aeon Flux m Charlize Theron, som kom ungär samtidigt och hade ungefär lika liten budget. Annars är skådespeleriet av lite varierad klass, Summer Glau som River är det verkliga undantaget - hon är riktigt bra. Den kylige "statlige skurken" har en rätt cool karaktär. Jewel Staite, karaktären Kaylee, teknikexpert ombord, går ju att lägga blicken på. Expressen: 4 av 5 getingar & Göran Everdahl fr Filmkrönikan: 4 av 5 BIO-stolar, vilket förvånar mig en smula. Snygg DVD-meny. För billig penning skulle den kunna hamna i DVD-samlingen.

Trivia: Karaktären Zoe heter Gina Torres i verkligeheten och är förlovad m Laurence Fishburne. / This is the first film to be released by Universal on HD-DVD (High Definition DVD). / The cannon the crew mounts to Serenity is a WW2 German 20mm Flak 38. / Among the buildings shown in the opening sequence (where voice-over narration describes the "terraforming" process) are the Emirates Towers, key features of the skyline of Dubai, in the United Arab Emirates. A skyscraper in the foreground of the same shot is based on designs by Sir Norman Foster (Lord Foster), including the Commerzbank headquarters in Frankfurt and the HSBC building in Hong Kong. / The poem Mal refers to is "The Rime of the Ancient Mariner" by Samuel Taylor Coleridge. In the poem the Mariner shoots down an albatross, which causes the death of his crew and the destruction of his ship. / The DVD of Serenity was flown up to the International Space Station by astronaut Steven Swanson on board the shuttle Atlantis during it's June 2007 STS-117 mission. / Body count: 74 / This is Joss Whedon's feature film directorial debut / Summer Glau, in reality a trained dancer, used her dancing skills in River's two fights - for the second, the cameraman, who was also a dancer, moved through a gap around the combatants in order to achieve the dynamic camera angles which appear in the movie. / Det tog en bra tid för regissören att övertyga filmbolagsdirektörerna om pengar till filmen eftersom den bygger på en inte särskilt tittarsiffermässigt populär TV-serie som hette Firefly, som trots allt hade rätt många trogna fans, vilket till slut ledde till att man sa JA!.

miffo