Experimentet

3,8

Handling: Filmen är baserad på det ökända experimentet i Stanford Prison som genomfördes 1971. Ett nedlagt fängelse byggs om till ett forskningslab med celler, järngrindar och övervakningskameror. I två veckor ska 20 manliga deltagare spela antingen fångar eller vakter. Fångarna ska vara inlåsta och följa, till synes, enkla regler medan vakterna enbart ska hålla ordningen utan att använda fysiskt våld. Alla kan hoppa av projektet när som helst men går då miste om den ekonomiska ersättning som utlovats. I början är känslorna mellan de båda grupperna osäkra och något empatiska. Men snart uppstår gräl och vakterna börjar ta i mer än nödvändigt för att upprätthålla ordning…

År: 2001
Regissör: Oliver Hirschbiegel
Originaltitel: Das Experiment
Ursprungsland: Tyskland
Ingår i tema: Fängsligt förvar

Moritz Bleibtreu
Justus von Dohnanyi
Christian Berkel

En väldigt intressant film utav Oliver Hirschbiegel. Jag tycker helt klart att den är sevärd, men tyvärr så levde den inte riktigt upp till mina förväntningar.

Grundidén är hur som helst det bästa med filmen och att det är Oliver Hirschbiegel som ligger bakom filmen gör det bara ännu bättre för han är rätt man för jobbet. Han följer Stanford Prison Experimentet fullt ut och sen leker med tanken om vad som kunde ha hänt om dom fortsatt experimentet i alla 14 dagar istället för att avbryta efter bara sex.

Vissa tycker ju tydligen att senare delen av filmen är orealistisk, men läser man lite om Stanford Prison Experimentet så känns det inte alls långt från verkligheten. Det är faktiskt riktigt fascinerande och lite skrämmande hur fort människor förändras till sin omgivning...

Mitt tips är att ni läser lite om Stanford Prison Experimentet innan ni ser filmen. Här är den officiella sidan:

Robert_Eriksson

En intressant och hemsk film av Oliver Hirschbiegel, som även regisserat den fantastiska "Undergången - Hitler och tredje rikets fall". Man är lite rädd att den ska gå över gränsen och bli overklig och överdriven, men den känns hela tiden realistisk. Bra skådespelarinsatser. Mitt betyg blir en svag fyra.

rednaxela

Filmen håller en ganska hög klass gud så de behandlar fångar i den här filmen rent utsagt patetiskt men filmen är så otroligt orättvis att man inte vet vad man kan göra åt det.
Jag kallar nog den här filmen en av tysklands största filmer någonsin så otroligt bra story spänningen stryker en 5:A

Musik 2.
Manus 4.
Skådespelare 2.
Effekter 4.
Filmlängd 4.

tabbarna i filmen är följande

musiken helt opassande passar inte in i den här sortens film.
skådespelarna helt okända och gjorde dessvärre dåliga rollpresentationer.
resten aav filmen var roande och riktigt bra..

rednaxela

Musik 2.
Manus 4.
Skådespelare 2.
Effekter 4.
Filmlängd 4.

tabbarna i filmen är följande

musiken helt opassande passar inte in i den här sortens film.
skådespelarna helt okända och gjorde dessvärre dåliga rollpresentationer.
resten aav filmen var roande och riktigt bra..

travis--bickle

Jag har sett filmer som skulle få folk att spy flera gånger om, jag kan sitta och äta när jag kollar på braindead(peter jacksons film) men denna film jorde verkilgen att jag var nära på att spy.
den berörde verkligen på ett väldigt starkt sätt
men på slutet så faller den.
vill du se en film som får dig att tänka efter på hur människan betende är under press och när vi blir nedtryckta, men samtidigt vill må väldigt illa så se den. men den är inte i klass med triers film.

Xenomorph

Svag trea, halva filmen är väldigt bra med mänsklig psykologi och allt. Men sedan spårar det ut totalt och blir tråkig och orealistisk actionfilm. Det vore dock intressant att se en skildring av den verkliga händelsen som filmen väldigt löst bygger på. Där dog förstås ingen.

ullis-80

Oj oj! vilken film...jag har tänkt på den i flera dagar efter att jag sett den...den var oerhört gripande! jag förstår inte att den kunde spåra ut sådär...men han var nog lite galen den där Hitlertypen...han som luktade så illa...om han inte hade varit med i experimentet så hade det nog aldrig spårat ut sådär...

smart och vältänkt manus, väldigt gripande och chockerande och man kan inget annat än se klart den. Kunde ha blivit bättre om den inte hade spårat ut totalt i slutet.

Robert_Eriksson

Experiment, The (2010)