Instängd

Handling: Ett år efter en fruktansvärd och tragisk olycka träffas sex väninnor för sitt årliga äventyr. Denna gång ska de undersöka grottor i en av avlägsen del av Appalacherna. Djupt nere i grottorna är olyckan framme igen då ett stenblock faller ner och blockerar utgången. Ingen vet att de är där och det visar sig att dem inte är ensam i grottan ...

Regissör: Neil Marshall
Molly Kayll
Nora-Jane Noone
Shauna MacDonald

Copyright AB Svensk Filmindustri

Filmen är utan tvekan obehaglig, men bygger upp sinnesstämningen snarare på upprepade chockeffekter än utstuderad skräck. Det fungerar de första få gångerna, men sedan tar det konkreta udden av skräcken. Inledningen är en aning för snabb och slutet har en vändning för mycket. Men stort plus för att filmen så framgångsrikt förmedlar den klaustrofobiska, kvävande känslan.

Efter att ha hört så gott om filmen från alla kritiker trodde jag nog att den skulle vara bättre. Men filmen bevisar ännu en gång att kritiker oftast inte går att lita på. Jag säger absolut inte att filmen är dålig. Några scener är ruskiga och utmärkt gjorda, men något gör att helheten brister. Jag var först inne på en fyra, men med lite eftertänksamhet så tycker jag faktiskt inte att den är värd det. Den är helt enkelt för ojämn.

När "monstren" dyker upp är det till en början hur bra som helst. Skräcken finns där och spänningen är gastkramande, men sen tycker jag det går lite till överdrift och slutet är halvknepigt.

Den är bättre än Marshalls tidigare "Dog Soldiers" men sämre än "The Cave" som många jämför med den här. En bra film som överraskar... men inte tillräckligt. Stark trea!

Det som den här filmen för det mesta går på är: effekter, musik och miljöer. Den misslyckas med annat som: Story och "mening". Detta är en snygg skräckfilm som helt kör och lyckas med hoppa till effekter, dessutom är den blodig och ganska grov. Filmen är jätteseg, fram tills de intressanta händelserna som får dig att greppa soffkanten i en hel timme, men sedan dalar filmen helt och vi står inför ett knepigt slut som var ganska onödigt och larvigt. Det blir en svag fyra, jag struntar i den första sega halvtimmen och det misslyckade slutet, för det är mitten av filmen som är den riktiga nöten.

Inte min typ av skräckfilm. Tycker det är alldeles för icketrovärdigt.

rednaxela

Jag förstår mig inte på dessa typer av filmer visst de kan vara skrämmande men varför använda sig av fiktiva monster i denna film?
Personligen anser jag att filmen hade blivit bättre om man gjort den lite mer realistisk men i och med att den inte är realistisk skapas heller ingen spänning.

Elemental

Jag har läst många recensioner om The Descent, och de flesta har varit väldigt positiva. Men efter att eftertexterna börjat rulla tycker jag inte den var riktigt så bra som många sagt. Början är riktigt seg och intresset hinner svalna innan filmen verkligen kommer igång. Ungefär i mitten av filmen är det som mest läskigt, med flera riktigt bra skrämselscener. Men sedan får man ordentliga tittar på ”monstren”, och när flykten börjar känns det snarare som en helt okej äventyrssfilm än en rysare. Slutet är riktigt tillkrånglat och ger en ingen riktig klarhet i vad som hände, synd att de inte följde upp filmen bättre än så.

The Descent saknar det där lilla extra och helhetsintrycket blir lite svajigt, filmens dåliga början och slut vägs dock upp av det riktigt bra mellanpartiet med en lyckad obehaglig klaustrofobisk känsla. Blodigt, spännande och helt klart sevärt.

en rätt så bra skräckis faktiskt men den faller på monstrerna.hade man inte fått sett va som skrämde dem så hade den fått en fyra men nu får den en medel 3

Shcookie

Utan tvekan en av de läskigaste filmerna jag någonsin sett. Den där kusliga, klaustrofobiska känslan är med genom hela... eller, nja, första halvan av filmen. Sedan blir det mer blod, action och sånt där när de konstiga Grottvarelserna försöker döda kvinnorna. Jag gillade Varelsernas design, de ser riktigt skrämmande ut... speciellt den där honan som dyker upp efter att Sarah dödat dess barn. Riktigt kuslig var hon.
Samma kuslig känsla rätt igenom och slutet gör ingen besviken... eller ja, det gjorde inte mig besviken.
En annan sak jag uppskattade starkt var hur de sex kvinnorna var. Det var inte som i de flesta meningslösa splatterfilmer där tjejerna alltid skriker och snubblar och dör... nej, här är det tuffa, starka tjejer som kämpar för sina liv.

Se den och rys!

Ett gäng heta babes som ska ut och kättra efter att ha festat hela natten, det känns för mig lite väl konstruerat.
Förstod inte vad scenen där morsan blir jagad av skuggor på sjukhuset skulle säga. Dessutom är jag inte hundra på alla flashbackarna mening heller. Manuset var ingen höjdare med andra ord.
Det som var bra dock, var känslan av att man var där, klastrofobi och krypande, hoppig skräck ungefär från och med att gänget fått reda på att grottan skulle vara outforskad.

madeleine_g

Jag somnade under den här filmen vilket måste betyda att jag inte tyckte att den var allt för bra.

Biopremiär: 2005-11-25

Instängd 2 (2009)