Erin Brockovich

Handling: Bygger på en verklig händelse... Den arbetslösa och ensamstående trebarnsmamman Erin får äntligen ett jobb i arkivet hos advokaten Ed Masry. Här hittar hon information om en suspekt fastighetsaffär. Snart är hon på det klara med att det rör sig om grundvattenföroreningar i en stad där invånarna blivit sjuka. Först är invånarna inte särskilt intresserade av att göra juridisk sak av det hela, men Erins starka vilja får dem att ändra sig. Genom att knacka dörr får hon med sig 600 målsägare, och säkrar därigenom det största privata skadeståndet i USA´s historia.

År: 2000

Tracey Walter
Jack Gill

Copyright Universal Pictures

Miss_Archive

Den är väldigt intressant och jag älskar Julia Roberts karaktär som alltid säger vad hon tycker, och som verkligen kämpar för både sin egen och för andras sak.
Den är värd en stark fywra.

Evenstar_92

Att denna är verklighetsbaserad är nog vad som gör mig mest upprörd.
Blir verkligen jätteskakad och berörd, denna film är fin och visar hur en familj kan förlora något som är värt mycket mer en pengar.
Borde inte alla se den här?

Lovlinesss_3

Tycker att detta är en cket gripande historia, och myckt srgligpå vissa ställen. Tycker Julia Roberts spelar rollen mycket bra, hon har nästan alltid en bra roll och tydlig roll. Duktig skåderspelerska.

Jag tycker historien är ganska tråkig (även om det är baserat på en verklig händelse). Roberts är fantastisk som alltid men filmen är inte särskilt sevärd, enligt mig. Har man inte sett den är det ingen katastrof.

Isabellet

Denna filmen var riktigt bra!
Jag hade inte så höga förväntningar, men när jag såg filmen blev jag väldigt positivt överraskad. Julia Roberts är hur bra som helst i rollen.

en helt okej film, även om den inte var i min stil

måste först säga att den här filmen som julia roberts kan spela bra resten suger hon i och nu kan vi fortsätta..
mycket intressant film..eller fallet e intressant..allt annat e mediokert..men den här filmen kan man se flera gånger fast inte för ofta

medel 4

Sofia92

Erin Brockovich - filmen har stått och dammat i filmsamlingen länge. Nu äntligen plockade jag fram den i rampljuset, det är jag oerhört glad för.

Tidigare har jag inte hittat filmen där jag rakt ut kan säga att Julia Roberts imponerat mig. Efter att ha sett henne i denna skimrande prestation ångrar jag mig, jag kan inte komma på EN skådespelare som kunde gett rollen mer rättvisa.

Intrigen är väl strukturerad och får mig fast redan från start. 3 -barnsmamma, frånskild och fattig är inte den lyckligare sorten, man sätter sig verkligen in i Erins liv från alla vinklar. Erin är en hårt kämpande, envis och rättvis person. Hon kan knäcka vem som helst när hon vet att hon har rätt. Men på djupet är hon bara en enkel, godhjärtad människa, som råkat hamna snett i livet. En karaktär som sätter sig, jag gillar verkligen när stereotyper går mot strömmen. Allt vad "sofistikerat" heter, vänds bak och fram.

Jag kan inte låta bli att älska dialogen, den är helt suverän. Att lyssna på ett hönskackel advokater emellan... ja, det låter inte nådigt trist, men det här är underhållning mot alla odds! Jag myser när Erin sätter folk som dömer henne på plats. Hon sätter dit de som verkligen förtjänar det.

Resten av ensemblen gör alla ett bra jobb, till och med biroller glänser. Trots sina 2 timmar och 6 minuter känns filmen inte långrandig, och det är det bara de bästa filmerna som lyckas med. Det finns scener som är så klockrena att jag inte skulle höra om telefonen ringde under filmens gång.

Det här är äkta skönhet, oförfinad och flygandes rakt in i hjärtat. En film som åker rakt upp bland mina personliga favoriter.

Milla86

En riktig fullträff! Julia Roberts passar perfekt i huvudrollen.

Tycker alltid det blir lite mer intressant att titta när manuset är baserat på en verklig händelse.

Lovlinesss_3