Ett oanständigt förslag

Ett oanständigt förslag  Köp filmen på CDON
2,3

Handling: Woody Harrelson och Demi Moore spelar David och Diana Murphy, ett par med ekonomiska svårigheter som satsar på att åka till Las Vegas i hopp om att turen ska hamna på deras sida. Plötsligt blir oddsen ännu bättre då miljardären John Gage (Robert Redford) höjer insatsen - total ekonomisk frihet.

Priset? En passionerad natt med Diana. Belöningen? En miljon dollar. Men det som såg ut att vara en snabb och enkel lösning på deras problem skapar mer friktion än de räknat med när tillit, kärlek och attraktion blir en del av insatsen i spelet.

År: 1993
Danny Zorn
Kevin West
Pamela Holt
Tommy Bash

Ett oanständigt förslag har stor potential, och hade man valt en bättre regissör än Adrian Lyne hade detta lätt kunnat bli en mycket speciell upplevelse. Filmen satsar på att vara kontroversiell - så kontroversiell att den mest blir bisarr och överarbetad. Överenskommelsen framställs nästan som en vardaglig företeelse. Oliver Platts advokat skäller ut David för att de kom överens om en miljon - för en kvinna som Diana hade de kunnat få två. Lynes förlegade kvinnosyn blir absurd och osmaklig. Lysande berättarteknik till en början, men sedan går det bara utför. Filmen är inte så träffsäker under den originella ytan, och slutet känns väldigt ogenomtänkt då John Gage plötsligt blir en reko och mycket klok kille. Stark tvåa tack vare Robert Redfords och Woody Harrelsons strålande insatser och den i grunden fängslande storyn.
"Some things are not for sale."

Angelus

En ok kärleks film, handligen var kanske lite löjligt, men snyggt skådespeleri, själv hade jag inte sagt "ja" till ett sånt förslag

Mattias15

Helt okej kärleksfilm, alltid ett nöje att se Woddy Harrelson i seriösa roller.

BeckyLou

Okej okej, storyn är kanske rätt löjlig men av nan anledning sitter jag ända fastklistrad hela filmen igenom. Kanske inte sa himla bra men väldigt underhallande maste jag säga!
Jag önskar nan ville köpa en flodhäst till mig med...:)

Fånigt. Vad e problemet ? De e väl bara göra're å ta degen. Men nej, det ska ältas till höger å vänster om det e moraliskt riktigt å så vidare...precis så som mainstream Hollywood vill ha det.