Home at the End of the World, A

Home at the End of the World, A Köp filmen på CDON

Handling: Under sin tonårstid delade Bobby (Farell) och Jonathan (Roberts) allt och de skapade band som för alltid skulle knyta dem samman. Efter tonåren drar deras liv dem åt olika håll för att sedan åter föra dem samman.

Regissör: Michael Mayer
Originaltitel: A Home at the End of the World
Ingår i tema: Homo/Bi/Trans

Colin Farrell
Robin Wright
Dallas Roberts
Sissy Spacek

Snyggt, udda, tänkvärt och intressant drama med bra skådespelare och ett trevligt soundtrack - om än något obearbetat. Detta är förmodligen Colin Farrells bästa roll hittills och han spelar en för honom relativt ny karaktär utan något lager av hårdhudhet, machoattityd och vitsiga repliker. Han ÄR helt enkelt Bobby i den här filmen.
Filmen börjar snabbt för att sedan sakta ner och därefter åter ta fart. Slutet kommer väl plötsligt för mig och ofta var händelseförloppet mer beklämmande än gripande. Originellt och vackert drama som tyvärr förlorar mycket på manuset. Det hela har skruvats minst ett varv för långt, och Jonathans karaktär är skrämmande outvecklad. En del slarv och relationen mellan de tre huvudpersonerna känns inte alltid så träffsäker. Stabil trea trots allt - jag vill se Farrell i fler sådana här roller då hans karaktär är helt underbar.
"Bobby's not gay. It's hard to say exactly what Bobby is."

Ajice

Underbar och fin historia som kryper in på en.

En intressant film, men ganska deprimerande att titta på. Hade kunnat gjorts mycket bättre, detta kändes..light, samt ett försök till att göra något den misslyckades med. De bättre delarna väger dock upp de sämre och det landar på en stabil trea i betyg.

"Bobby's not gay. It's hard to say exactly what Bobby is."

vinterkärlek

Den här filmen berörde, den var verkligen inte som jag trodde , så annorlunda och mysig. Väldigt annorlunda att se farrell i en sån här filmen , med en sådan personlighet, har mest sätt honom som den lite hårda, kalla, sexiga typen i helt andra filmer. Han passar mkt bättre här som en gullig och snäll, annolunda , han borde spela mer sådanna roller. De andra skådespelarna så som , robin wright penn och dallas roberts gör sina roller mkt bra de oxå , gillar allas personligheter och historien, lite lätt oförklarat . :)

tessan81

Från början får vi följa Bobbys familj, vars öde är mycket olycksdrabbat och tragiskt. Bobby och Jonathan träffas i tonåren och blir bästa vänner. Bobby söker sig till Jonathans hem, han behöver en ny familj att älska och att få älskas av.

"A Home at the end of the world" är en fin historia som berättas med för grova drag, jag tycker faktiskt att man har slarvat bort ett bra manus. Det är en intressant skara människor men vi får inte lära känna dem riktigt, dels beroende på att filmen är kort men också på grund av den berättas hastigt. Farrell är ingen lysande karaktärsskådespelare men han är bra som maskrosbarnet Bobby. Han överlever allt, överallt och är genuint lycklig bara han får vara med människor han älskar. Jag älskar scenen på sängen, med Clare, Bobby och Rebecca, när Clare sätter ord på just detta.

"Ett vackert och välspelat orginellt(!) drama med en som vanligt väldigt bra Colin Farrell"

Homosexualitet är ett ämne som är svårt att lyckas med på film. Brokeback mountain är ett bra exempel på en film som lyckas bra med att berätta om bögar, utan att den är vare sig emot eller för det. Det är samma med "A Home at the end of the World" som berättar om två bögar och deras liv och uppväxt. Utan krussiduller om hat mot bögar och om vad som är rätt och fel här i världen, det är bara en vacker film om uppgångar och nedgångar hos dem båda vad gäller kärlek.

Colin Farrell är som alltid (oftast) väldigt bra i de rollerna han tilldelas. De som säger att Colin Farrell är en genre-placerad skådis har fel, väldigt fel. Jämför den här rollen med den han spelar i "Miami Vice" och "S.W.A.T" så kommer ni se en tydlig skillnad. Han är så fantastiskt naturlig i den här filmen, och det uppskattar jag. Ett tag funderar man faktiskt på om han är bög på riktigt, vilket han troligen inte är.

Musik och foto spelar bara en liten roll i filmen där skådespeleri och trovärdighet och kärlek spelar störst roll. Det accepterar jag och det är en väldigt bra, orginell bög-film. Om man nu kan kalla den för det. Låt mig i alla fall placera den i Queer-kategorin, för där hör den verkligen hemma.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 4

"A Home at the end of the World" är en film som - även om den är kort - får med det den vill berätta. En och en halvtimme räcker för att övertyga en om att kärlek mellan män också kan vara vackert. Fast vissa scener var lite småjobbiga att titta på, som Colin Farrells karaktär. Han var lite larvig ibland ;) Jag ger filmen ett välförtjänt betyg på en svag fyra, och jag rekomenderar den starkt till er som gillar genren, eller kärleksfilm överhuvudtaget.