Brandvägg

Handling: Det ligger en man på gatan framför den blå automaten. I handen håller han en vit lapp. Den visar att han har 9765 kronor på sitt konto.

Kort dessförinnan har ett taximord inträffat i Ystad. Förövarna är två unga flickor som tycks helt oberörda av gärningen. Helt oväntat lyckas den äldre av dem rymma.

En sen kväll slocknar plötsligt ljuset. Ett strömavbrott slår ut stora delar av Skåne. Förklaringen finns i en ensligt belägen transformatorstation. Därinne ligger den svartbrända kroppen av en människa som nu mest liknar en mumie.

Så småningom börjar kommissarie Wallander ana att de olika händelserna hänger samman. Det finns några som agerar. Som har ett syfte och en plan. Några har förstått hur sårbart det moderna samhället är. Och tänker utnyttja det till det yttersta.

Regissör: Annika Appelin Lisa Siwe

Rolf Lassgård
Lars Melin
Marie Richardson

tessan81

Hyfsat spännande men också en ganska krystad datateknisk historia, dock inte helt utan poäng. Intressanta relationer mellan flera av karaktärerna är ett plus. Svag trea.

martin88

En av de bättre med Lassgård som Wallander. Har sina brister men är både spännande och hyfsat välgjord. Lite krystad historia och lite väl osannolikt på sina håll.

Charley

Rolf Lassgård är helt enkelt den bästa Wallander ever. Han följer bokens Wallander väldigt bra, och agerar dessutom trovärdigt framför kameran. Spänningen i filmen är i högklass, och jag gillar sättet man knytit ihop karaktärerna. Stor välförtjänt fyra. Krister Henriksson däremot känns alldeles för stel och helt konstig när han gör sin tråkigare Wallander-typ som inte alls hör ihop med böckerna.

martin88

En bra och spännande film. Rolf Lassgård var mycket bra i denna film.

Ännu en bra svensk kriminalare som är väldigt underhållande och spännande trots sina brister här och var...

Horror Forever

För att vara svensk så är det här filmen en grymt bra thriller! Jag vågar också påstå att det är en av de bästa svenska thrillers jag sett!
Men tyvärr så hade jag inte gett den lika högt betyg om den var till exempel amerikansk… därför får den bara en 3: a i betyg (- men en stark sådan!).

Ram

En bra Wallander film till. Men tycker bättre om henriksson som kurt Wallander. Det är ett minus i filmen att det inte är han som spelar.

tessan81

Filmpunkten-id: 11929