Forrest Gump

Forrest Gump Köp filmen på CDON
4,3

Handling: Forrest har inte alla hjärnceller sorterade som alla andra människor, men han är glad ändå och han tar sig igenom livet på ett sätt som ingen annan. Hans mamma har gett honom en handfull råd som han lever efter och de tar honom igenom de mest underliga situationer.

År: 1994

Ione M. Telech
Haley Joel Osment

Copyright Paramount Pictures

dumskallen

En av de bästa filmer jag någonsin sett! Tom Hanks gör sitt livs roll och är verkligen övertygande som den något trögtänkte Forrest Gump.

När filmen kom var den revolutionerande i tekniken, det ser verkligen övertygande ut när Tom Hanks klippts in tillsammans med John Lennon, John F Kennedy och andra avlidna storheter. Det är en förhållandevis gammal film och sådant är vardagsmat idag, precis som Lt Dans bortsprängda ben, men då var det oxfilé!

En gripande film, man lider verkligen med stackars Forrest Gump i alla hans motgångar och man skrattar med honom i livets mer positiva skeenden.

Månsken

Det här är när film är som bäst och man förstår varför film är så underbart. Hela filmen är ett mästerverk i mina ögon och jag kan verkligen inte hitta något fel på den. Handling är mycket bra och intressant. Forrest Gump är en av de bästa filmer jag har sett och förstår inte varför jag inte har sett den förut. Forrest berör mig från början till slut, hela hans personlighet är underbar. Han är verkligen annorlunda och det gillar jag. Tom Hanks spelar helt perfekt. Manuset och musiken är perfekt. Birollerna som Robin Wright Penn, Gary Sinise, Mykelti Williamson och Sally Field är också grymma i sina roller. Detta är en film som jag bara kommer att vilja se om och om igen.

Detta är en av de mest otroliga filmer jag sett, en helt omöjlig berättelse rörs ihop till en varm och god soppa. Inte en dålig soppa, nej, det är filmer som sådana här som sätter sig i hjärtat på en, för Tom Hanks är verkligen trovärdig i sin roll, detta är mästerligt skådespeleri. Dessutom ser vi snygga rollprestationer hos: Robin Wright penn och Gary Sinise. Som sagt är det en väldigt o-trolig berättelse, att en enda efterbliven man har varit med om så mycket, det kan man tro vad man vill om. Det är trots allt en film, och jag tycker om det, det som är så speciellt med det är att själva Forrest Gump är omedveten om att allt detta verkligen händer honom, det ger filmen ännu mer trovärdighet.

Detta är verkligen en "fylld" film, jag tycker om när de blandar en massa olika genrer, i ena stunden är vi mitt i vietnam kriget, i den andra stunden är vi mitt i New York under årsskiftet. En massa lysande händelser kopplas ihop på ett proffsigt sätt, därför att det händer så mycket i filmen och så olika grejer, därför tröttnar man inte riktigt på filmen, för den är så himla intressant, orginell och så jädra bra.

Ljud/Musik: 4
Manus/Handling: 5
Skådespelare: 5
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 4

Tom Hanks är otroligt bra som Forrest Gump i en film som tyvärr ibland känns överdriven och snurrig, trots att den är välberättad så kan jag inte koppla bort falskheten som jag känner av. Men det kvittar för "Forrest Gump" är en riktigt bra film som får en femma av mig. Det är ingen tvekan om att det är ett tidlöst mästerverk.

MsAlm

Fantastisk och enastående med underbara skådespelarinsatser!

swing

Så bra Tom Hanks är här. En film full av värme.
Ser den gärna igen.

/susanne

Fantastisk film. Jag saknar ord. Min enda fråga är...

Hur kommer man på något så sjukt genialiskt

En riktigt bra film som har allt. Underbar filmmusik. Bra skådespel där Hanks är outstanding. Storyn är välfylld och välbyggd. Absolut en av de bästa filmerna jag sett.

Ibland vill jag att betygsskalan skulle vara 1 -10, för ta denna filmen som exempel. Lätt för bra för en fyra, men inte riktigt ett mästerverk (i mina ögon så finns det visa skavanker). Men det får bli en femma, för vill inte sänka medelbetyget ;). Eller en nia om jag får bestämma!!

bananasplit_96

En rörande och hoppingivande film! Den visar att bara för att man inte har hjärncellerna sorterade som andra människor behöver man inte vara sämre än " normala " männsikor på något sätt. Den lär ut ett bra budskap. När man har sett färdigt den går man därifrån med en varm känsla i maggropen. Ett plus för att man lär sig lite amerikansk historia också!

Kimpa221

Episk och så skön känsla i hela filmen. Bitterljuv men ändå hoppingivande.

Filmen är både i färg och svartvit