Casino Royale

Casino Royale Köp filmen på CDON

Handling: James Bonds första uppdrag som 007 leder honom till Le Chiffre, bankir åt världens terrorister. För att stoppa honom och för att förinta terroristernas nätverk måste Bond besegra Le Chiffre i ett pokerspel med höga insatser på Casino Royale i Montenegro.

Till en början är Bond irriterad över att den vackra brittiska riksbankstjänstemannen Vesper Lynd får uppdraget att leverera hans insats till speleti ch vaka över regeringens pengar. När de tillsammans överlever en serie dödliga attacker utförda av Le Chiffre och hans män växer en attraktion fram mellan dem och det utsätter dem båda för ytterligare fara och händelser som förändrar Bonds liv för evigt.

Regissör: Martin Campbell

Michael Offei
Jesper Christensen

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

dumskallen

Ett mästerverk om man ser till genren Bond-filmer, annars som en ren actionfilm skulle betyget bli en fyra.

Det som gör denna film till en så rusktigt bra Bond-film är att man vågar gå utanför mallen vad gäller Bond-filmer. James Bond får stryk, James Bond blöder, James Bond har sår i ansiktet även dagen efter slagsmålet, James Bond skiter i om hans martini är skakad eller rörd, James Bond slåss på ett trovärdigt och brutalt sätt och inte på något fånigt Clousseu-vis med sk "karateslag" mot nacken osv. Här får skurkarna uppleva hur det är att få ansiktet dunkat i tvättstället för att sedan dränkas i detsamma...

Underbart att man äntligen skippat Q och hans übertekniska uppfinningar som alltid "råkar" vara precis vad Bond behöver i det mest utsatta läget, Q hade överlevt sig själv med minst 10 filmer så det var verkligen på tiden...

Jag har alltid hävdat att Sean Connery var den bäste Bond, Daniel Craig smiskar honom på fingrarna utan större svårigheter just genom att han är mänsklig!

Alla de små gliringarna till alla klassiska Bond-grejer är lysande, som exempelvis:
- I'm the money.
- Every penny of it!

eller redan nämnda martini-beställning.

Och Le Chiffres underbara utläggning om att han aldrig förstått varför man ska krångla till tortyr, obetalbart!

Jag hade slutat se Bond för det blev bara värre och värre med übermänniskan Bond som kunde ALLTING och alla dessa vansinniga uppfinningar, men det här var en välbehövlig injektion i en tröttsam och uttjatad genre.

Fast lite fånigt är allt kortspelet, som att en av världens absolut bästa pokerspelare skulle avslöja sina bluffar så tydligt... Högst osannolikt om man säger så. Eller att den första att visa sin hand har bra kort, nästa har bättre, nästa har ännu bättre osv. Troligt hörrödu, de kunde väl i alla fall ha gett någon lite sämre kort än föregående spelare?

Men se filmen, både som actionfilm och som Bond-film för den funkar utmärkt som båda två. Den är rå, brutal, rolig och spännande.

tessan81

Jag är kluven inför Casino Royale. Det är en hejdundrande actionfilm som är otroligt snygg och underhållande. Jakten i början av filmen är mycket spektakulär. Men det här är väldigt långt borta från den Bond jag har lärt känna och vars charm jag fallit handlöst för. Här finns brutala våldsscener och Bond får ta oerhört mycket stryk. Tortyrscenen med Bond och Le Chiffre hör inte hemma i en Bondfilm!

Borta är känslan av att agent 007 är "untouchable" och skurkarnas självklara överman, och då är också kärnan i Bond borta för mig. Har man dessutom avsiktligt i princip helt tagit bort den karaktäristiska Bondmusiken? Varför? Dock ett stort plus för det supersnygga introt och en bra Bondlåt.

Som Bondfilm får Casino Royale underkänt men för den tuffa actionrulle den trots allt är ska den ha ett par pinnar. Ska bli spännande att se fortsättningen, om Bond framöver endast kommer att bli en anonym actionfigur bland alla andra. Hoppas jag har fel.

I många år har jag fått lämna biografen besviken. Besviken över att ännu en Bondfilm fallit offer för tråkiga amerikanska mentaliteter. Bond påminde mer om en slags en-mans-armé som stormade runt i byggnader och u-båtar. En Rambo-wannabe som ensam med pistol och mandom tog sig an den ena utmaningen efter den andra. En man långt från den brittiske spionen som jag lärde känna som barn, men nu är James Bond äntligen tillbaka!

Utgångspunkten i handlingen är klassisk, men samtidigt unik. I början får vi möta James Bond innan han har fått sin välkända 007 status. Han begår sina första mord och är ganska snart iväg på nya spionuppdrag i M16s hemliga tjänst. Den här gången är det terrorister som är hotbilden och Bonds uppdrag blir att spåra upp dessa innan Gud vet vad händer.

I och med att Bond har bytt ansikte så har man även passat på att ge Bond en ny stil. En stil som ligger bättre i tiden och som är mer "back to basic" som jag så länge har efterlyst. Inte längre behöver vi uppleva osynliga bilar och töntiga supervapen, utan man har istället utgått från en mer verklig grund och realism. Som regissör har man kallat tillbaks Martin Campell som sen tidigare har regisserat Golden Eye - en av de bättre Bondfilmerna sen länge och onekligen Pierce Brosnans bästa.

Målet hos bolaget var väldigt tydligt; Bondfilmerna skulle tillbaks till grunderna och sin sanna anda och jag måste säga att verkligen allting har blivit bättre. Mycket är tack vare Daniel Craig som är oerhört bra i sin roll som James Bond! Visst var man lite tveksam till hans lite mer "busiga" och ljusa utseende, men efter att ha sett honom på duken så är mina tvivel som bortblåsta.

Daniel Craig har rätt personlighet och han är som född för rollen. Delvis får han hjälp av det välgjorda manuset, men när han gick fram till en spegel i filmen klädd en klassisk Bond-kostym så kan jag inte låta bli att le, för här har vi mannen! James Bond i egen hög person!

Jag måste även ge en ros till Mads Mikkelsen som också gör en väldigt bra insats. Han gestaltar en mänsklig skurk som inte bara är väluttänkt utan man kan även inte låta bli att känna lite sympati för hans situation. Något som är väldigt unikt i en Bondfilm och som jag gärna ser mer av i framtida filmer.

Det man däremot saknade i filmen var lite roligare "gadgets" än Sony Ericsson-mobilen och andra produkter som ständigt skulle visas på duken i sponsorernas ära. Man kan även sakna Q ibland, fast då mer av gammal vana än av nåt djupare behov. Filmen klarade sig faktiskt överraskande bra utan den här välkända karaktären. Och så måste jag ju även nämna det usla pokerspelet. Dom flesta märkte nog inget märkvärdigt utan tyckte att detta var ganska underhållande, men för mig och alla andra pokerspelare så ser man ännu en klassisk klyscha som jag kallar för "TV-poker"; det vill säga ett urval av händer som är så sällsynta att dom knappt händer i verkligheten. Givitvis passar dom perfekt in i dramaturgin också.

Med det sagt så är utvecklingen helt klart åt det bättre. Man har inte bara hittat en bra skådis till rollen, utan äntligen, ÄNTLIGEN har man insett att Bond ska vara en spion och inte en amerikansk actionhjälte. Dessutom så vågar man utmana den gamla mallen för hur en Bondfilm ska vara och förnya Bond en aning. Resultatet blev en stört skön Bondrulle som jag gärna rekommenderar!

janne lindh

Töntig, actionladdad film i James Bond-raden. Daniel Craig som Bond har lika många ansikten som Sylvester Stallone. Och det är inte sagt som beröm...

Bästa Bond filmen och bästa bond skådisen. Behövs det sägas så mycket mer.

En över klassen action film. Inte riktigt sig lik de föredetta Bond filmerna och lite för lång och utrdagen. Helt okej.

Stefan

Det här ligger alldeles för långt ifrån den Bond jag är van vid och som gör de så speciella, känns som en helt vanlig actionfilm, men i den kategorin finns det klart bättre, och sen när blev James Bond en kallblodig fighter? Daniel Craig fungerar dock som sådan, det gör han visst det..

Desperat

Troligtvis den bästa Bond-filmen hittills.

tinytom

Jag har sett de flesta Bondfilmerna och är en stor beundrare.
Om denna vill jag säga följande:Detta känns inte som en riktig Bondfilm.Om det nu skulle vara James Bonds första uppdrag:Hur kommer det sej då att de har Mobiltelefoner,superdatorer mm?
Bond är ju skapad på 1950 talet om jag inte minns fel.
Nä.Detta var en stor besvikelse.Svag 2:a

DavyJones

såg den förut och tycke den va bästa bond

Biopremiär: 2006-11-24
Filmpunkten-id: 12056