En obekväm sanning

Dokumentär :

En obekväm sanning Köp filmen på CDON
Dokumentär :

Handling: Växthuseffekten är troligtvis det största hotet mot vår miljö idag. I denna dokumentära skräckfilm får vi en inblick om effekterna av detta och vad man gör för att kämpa mot det. En man ägnar nu all sin tid att informera världen om denna galopperande katastrof - USAs före detta vice president, Al Gore.

Regissör: Davis Guggenheim
Originaltitel: An Inconvenient Truth
Al Gore

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Anspråkslös

Även om budskapet är beundransvärt så kan man inte komma ifrån att det är bland de sämsta dokumentärer världen skådat. Långtråkiga domedagsdiagram staplas på varandra av Al Bore och varvas med töntiga monologer med titta-ut-genom-fönstret bilder. Jag vred mig i stolen under hela titten. Lika mycket som får vi se en obekväm sanning får vi se en obekväm film

"Dokumentären" i sig är skickligt gjord. Al Gore är verkligen en skicklig och övertygande talare som inte bara kan föra en grym presentation med en sån karisma och övertygelse. Han gör detta samtidigt som han lyckas propagera för sig själv på ett väldigt övertygande sätt. Som ledare är det viktigt att inte bli för privat, men man får gärna vara lite personlig och att hitta den där balansen är oerhört svårt. Al Core är dock en oerhört skicklig politiker och han vet vad han gör. Jag hoppas själv kunna uppnå mycket av det jag ser i Al Cores ledarskap.

Man måste ta den här s k "dokumentären" för den är; en vinklad presentation vars syfte är att propagera för miljövetande och Al Cores karriär. Det låter väldigt negativt när jag säger så, men det är det inte enligt mig. All propaganda är inte negativ och det Al Core säger är inte osant (om än vinklat). Han för fram starka argument som inte bör ignoreras. Dessutom så ser jag gärna fler politiker i USA som propagerar för den här frågan som trots allt berör oss alla i världen.

Å andra sidan så är mina känslor för mannen ganska blandade. Han förespråkar ett miljövänligt sätt att leva, men han lever inte riktigt som han predikar och han har fått ta emot en del smutskastning för detta på andra sidan Atlanten. Jag skulle ljuga om jag inte sa att det har fått mig att tvivla en aning i hans motiv...

En viktig och intressant film jag tycker alla borde se.

ashkan

En väldigt bra dokumentärfilm som fick mig att ändra syn på livet.

Hanes

En verkligt hemsk om vad vår värld håller på att bli. Värd en fyra..

Oskar_90

Propaganda och lögner. Men snyggt bildspel.

Sofia92

Mycket intressant dokumentär. Allt är välgjort och snyggt, diagrammen är väldigt effektfulla.
Med tanke på längden kanske man tror att filmen kommer rabbla upp samma jams flera gånger och återkomma med samma saker och bli tjatigt. Men så är det inte alls, jag förvånas faktiskt över hur fylld filmen är. Det är innehållsrikt men faktan varvas på ett smart sätt, så att det aldrig blir för mycket information på en gång och så att man utan problem kan hänga med i allt utan att missa viktiga bitar.
Al Gores berättarstil är lätt att ta till sig och snacket tycker jag aldrig blir det minsta tröttsamt. Däremot tycker jag att det vävs in för mycket privata historier om Al Gore, som stör fokusen på det filmen verkligen handlar om. Personlig måste man vara som talare men här går det lite grann överstyr. Annars är det här så bra det kan bli. Extra plus för de fina och tankegivande animeringarna som dyker upp, även slutsekvensen som knyter ihop allt på ett smart sätt.

En stark 4+ som film & i sin egen genre.

Taglines: A Global Warning / Nothing is scarier than the truth. / By far the most terrifying film you will ever see. / We're all on thin ice. / We work together to fix the problem we created.

Med mej lyckas han föra fram budskapet till. Jag köper det. Och det rätt stenhårt. Jag sitter med skräckblandad förtjusning och ömsom fascineras, ömsom chockeras och ömsom med beundran för att nån äntligen på allvar tar tag i denna välbehövliga och rätt akuta miljöfråga. En "skräckfilm" står det i handlingsbeskrivningen, och det stämmer verkligen. Jag sitter och blir skitskraj för moder jord och naturens krafter - ibland är tårarana nära, kan jag avslöja. Det är med sorg jag ser och inser vad som håller på att hända. Detta var i sanning en väckelseklocka för mej. Upplevs som lagom lång med sina 1,5 timmar. Tiden går fort och trots diagrammen är jag helfängslad. Jag skulle kunna se om den igen direkt utan att tråkas ut samtidigt som jag nyps i kinden en dubbelgång bara för att verkligen "vakna upp". eftertexten med de konkreta tipsen är positivt. Fin musik totalt sett och mkt fin slutsång i eftertexten av Melissa Etheridge, "I need to wake up", som startar med orden: Have I Been Sleeping...? Många fina bilder bland de hemska.
Tycker egentligen inte forskare från motståndarsidan behöver yttre sej i frågan i filmen för objektivitetens skull - de finns nämligen knappt. Inte inom forskarvärlden iaf. Bara inom "kvällspressen" och av insmugna lobbyister med feta lönecheckar från företag som själva är de största utsläppsbovarna. Dels kommunicerar statistiken i filmen sitt rätt tydliga språk.
Det enda som jag lite grann ställer mej frågande till är hans inklippta personliga familjeberättelse, som visserligen i sig är intressant och snyggt ihopmedialiserad med vacker akustisk musik som skriker åt vårt eget pathos (att väcka våra känslor, för bästa möjliga effekt), men som ändå inte riktigt passar in - jag finner inte kopplingen. Detta nästan enda, sänker betyget.
Jag känner då filmen slutar att jag verkligen vill sälja filmidén vidare, dvs få fler att se samma film, så visst kommer jag rekommendera den. För vissa kanske den kan upplevas som lite "amerikansk", men bortse isf för det. Budskapet är viktigast, som forskaren och megamediaöverkucken Marshall McLuhan en gång sa. Och rannsaka dej själv! Vad tror DU håller på att hända med vädret på vår planet? Har vi några vita jular längre i Stockholm? Nej. Bajsar björnen i sitt eget bo. Nej. Hamnar givetvis för billig penning i DVD-samlingen. För om inte annat så är det ett mkt snyggt presenterat budskap rent retoriskt.

Trivia: The DVD case, in which the film is packaged, is made from 100% recycled cardboard. / 50,000 copies of the film were given away to teachers in the United States via the participate.net website between 18 December 2006 and 18 January 2007. / This is the first carbon-neutral documentary. NativeEnergy, which works with individuals and organizations to help them compensate for their contributions to global warming, calculated the "carbon footprint" from producing the film, including all travel, office, and accommodations related emissions. The company then offset emissions through renewable energy credits or "green tags from new renewable energy projects. Paramount Classics and Participant will split the cost of these tags; the funds will go towards helping build new Native American, Alaskan Native Village, and farmer-owned renewable energy projects, creating sustainable economies for communities in need and diversifying our energy supply. As Participant founder Jeff Skoll explains: "It would be ironic, not to mention wrong, if we added to the global warming that Al Gore warns about in his film. Plus, these renewable energy projects offer options that will decrease our demand for fossil fuels and otherwise would likely not happen without these kinds of investments." Participant, NativeEnergy and Warner Bros. partnered in a similar way on Stephen Gaghan's film, Syriana (2005), where 100% of the carbon dioxide emissions generated by the production were translated into investments into renewable energy. This follows on from the first "carbon neutral" film The Day After Tomorrow (2004), which director Roland Emmerich paid for out of his own pocket.

Biopremiär: 2006-09-08

En obekväm uppföljare (2017)