Fullmetal Alchemist: The Conqueror of Shambala

Fullmetal Alchemist: The Conqueror of Shambala Köp filmen på CDON
3,7

Handling: Filmen tar vid två år efter serien Fullmetal Alchemists slut. Bröderna Edward och Alphonse är fast i olika världar och gör sitt yttersta på var sitt håll för att kunna återförenas.

Regissör: Seiji Mizushima
Kenji Utsumi
Michiko Neya
Masashi Ebara

lill_saasta

Den bästa animé serie i film, det blev bara bättre! :D FMA är en mycket bra serie som jag rekommenderar starkt, därefter kan man se denna film som också är älskvärd! ^^

Zirgo

Anime filmen som berättar fortsättningen och eventuellt slutet på Full Metal Alchemist serien har sin betydelse för att bygga ihop alla trådar som lämnades i slutet av serien, men filmen behöver mer story för att stå ut för sig själv.

GalnaMee

När filmens eftertexter började rulla utbrast jag ett spontant "sugoi". Det säger det mesta om hur bra jag tycker att den var. Fantastisk.

I filmen som avslutade den 51 avsnitt långa animeserien Fullmetal Alchemist fick man återse karaktärerna i ett actionladdat äventyr som knöt ihop serien och gjorde den fulländad. Det som stod oklart i slutet av animen förklarades där, vilket gör den till ett måste för varje FMA-fan. Om man inte har sett serien kommer inte den här filmen att säga så mycket - därför rekommenderar jag verkligen den först.

Skillnaden från animeserien var dock ganska stor. Det hela utspelade sig växelvis i Amestris (eller "Shambala") och i ett parallellt universum föreställande vår värld, närmare bestämt Tyskland. Det var mitt under andra världskriget där nazismen härskade. Ja, till och med Hitler medverkade, dock bara i korta klipp där han såg precis lika vansinnig ut som han var i verkligheten.

Filmens två huvudpersoner var - liksom i tvserien - bröderna Edward (Ed) och Alphonse (Al) Elric. De separerades efter att Ed fixat tillbaka Als kropp, och Ed slungades iväg till Tyskland medan Al stannade i Amestris. Jag ska inte försöka förklara det här något utförligare, eftersom det hela var väldigt komplicerat (speciellt när man ska översätta det till svenska), men om man har sett animen kommer man att förstå. Så det är inga problem med det.

Självklart är det jag som läser för djupt i allt jag ser i filmen, men det är halva nöjet och kan bli väldigt intressant. Det hände saker hela tiden, både actionscener och mer avslappnade stunder. Jag gillade speciellt hur karaktärerna hade vuxit och utvecklats sedan man sist såg dem i animen. Filmens slut var precis som i slutet av serien relativt öppet, även om det fanns en detalj som störde mig.

Dessutom måste jag bara skriva något kort om filmmusiken. Öppningslåten ("Link") och avslutningslåten ("Lost Heaven") var båda skrivna och framförda av L'Arc~En~Ciel, som dessutom gjorde andra öppningslåten till själva animeserien ("Ready Steady Go"). Deras låtar var i samma höga klass som alltid.

Filmen får en femma, eftersom den är den fristående avslutningen på en alldeles underbar anime. Den i sig skulle väl kunna klara sig på en stabil fyra, dock. Hur som helst är den ett måste för alla som gillar Fullmetal Alchemist. Se den!

Filmen är animerad

Fullmetal Alchemist: The Conqueror of Shambala (2005)
Fullmetal Alchemist: The Conqueror of Shambala (2005)