Element of Crime, The

Element of Crime, The Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Fisher (Michael Elphick) är en före detta polis som återvänder till sitt gamla hem någonstans i norra Europa efter en tretton års vistelse i Kairo. Hans före detta mentor och förebild, författare av en bok kallad "The Element of Crime", ber honom lösa en serie mord vilka involverar lottförsäljerskor.

År: 1984
Esmond Knight
Me Me Lai
Jerold Wells
Lars von Trier

Riktigt välgjord film. Speciellt fotot som är effektfullt och väldigt snyggt. Film noir stilen passar perfekt med den mörka handlingen, men tyvärr så är filmen lite för lågmäld för min smak. Med det sagt så gillar jag den fortfarande och tänker ge den ett bra betyg.

Lasermannen

Von Trier leverar ett psykologiskt filmnoirspel i huvudet på två män, en mördare och, en i filmen, hypnotiserad polis. Men han gör det med ett sånt strålande bildspråk och ljudspår att Nietsczhes övermänniska och Renässansens genier skulle ligga ut och in av avund. Han ...

Har haft en Trier trilogy liggandes hemma i över sex månader som jag köpte i Hong Kong. Tog mig äntligen tid att kolla på "The Element of Crime". Imponerande långfilmsdebut i fråga om foto, ljussättning och klippning. Det ligger en tanke bakom varje bild. Tyvärr är storyn en aning rörig och lite flummig. Plus för det estetiska, minus för handlingen och i en viss mån skådespelarna.
Stark tvåa/svag trea.