Paris, je t'aime

Paris, je t'aime Köp filmen på CDON

Handling: 20 regissörer, 20 filmer, vilka alla utspelar sig i Paris olika stadsdelar med ett gemensamt tema: kärlek.

Regissör: Olivier Assayas Frédéric Auburtin
Gena Rowlands
Ben Gazzara

Copyright Sandrew Metronome

Khori

En underbar film jag bara vill se igen precis efter att jag sett klart den! Många korta och koncentrerade kortfilmer med mycket innehåll. Vissa filmer var bättre än andra såklart men på det stora hela klassificerar jag denna film som ett mästerverk!

Rätt stor besvikelse överlag. Många produktioner verkar vara gjorda allt för hastigt och med för lite tanke och det bidrog till att transportsträckan innan man stötte på en bra kortfilm blev för tråkig. Somliga var faktiskt nere på pinsam nivå. Dock så måste jag poängtera att det fanns ett par helt okej verk i filmen som lyfter upp det hela till ett godkänt.

rasrisk

Jag blev riktigt besviken när jag såg den här filmen. Jag brukar tycka om franska filmer men de flesta av de här "kortfilmerna" var riktigt konstiga.

Umbrellagirl

Vackra och udda kortfilmer med mycket variation. Värd att se.

så otroligt vackert, Paris, je t´aime är en intensiv film som verkligen ger intryck och består. självklart finns det lite svagare filmen i skaran men i helhet är det nästan ett mästerverk. det är ett mångfald av känslor, intryck och filmningar som ger en känsla av allt. vissa filmer är rena mästerverk som känns medans andra är konstiga och man undrar vad som händer. i slutändan är det ändå bara så att det är en underbar film som förtjänar tiden att ses.

filmernas härskare

Je regarde Paris, je ne t'aime pas.

WoTJING, min franska flyter på fortfarande! Det gör inte skiten jag såg. Fy fan.

Snacka om en gigantisk besvikelse, liksom.
Jag gillar franska filmer. Faktiskt. Jag är ingen viljeslös pengabringande slav som matas med svindyra Hollywood-rullar, utan ser mer än gärna en film som man sammarbetsvilligt ställt ihop, en kortfilm-samling från samtliga regissörer, franska eller inte. Filmskapande åt det rätta hållet, liksom.

Speciellt om mina absoluta favoriter Natalie Portman och Steve Buscemi är med.

Men sacré bleu! Vad Fan är det här? Ojämna små värdelösa kortfilmer sombehandlar ämnet "amour", som betyder kärlek.

Den här filmen... filmerna... bevisar att jag kanske inte är speciellt van vid fransk films beska sötma; elelr så är det regissörerna som tappat bort sig någonstans och sammanställt ren nonsens.

Eller oui (=ja), åtminstonde inte i början av filmen. Jag tyckte verkligen om den galna mimar-historien, Coen-filmen och den där mini-rullen där en snubbe håller käften hela vägen och en annan kille sitter och flörtar med honom. Gillade också den blodiga vampyr-delen.

Kortfilmen med Natalie Portman var svår att svälja, men jag gillar den endast för att Natalie Portman är med. Jag älskar henne. Någon gång ska jag gifta mig med henne mitt ute i skogen och leva som sex-älskande eremiter.

Den som reagerar på ovanstående mening, skall knipa käft. COMPRENDE...?!

Resten av filmerna, är, som sagt, nästan helt värdelösa. En kortfilm handlar om en medvetslös kvinna som en ensam man plockar upp i bilen. Hon vaknar innan han hinner ha sex med med kroppen (nä, jag skojar bara). Slut. Ok. En liten kärlek dåra. Nästa.

En annan kortfilm handlar om en kille som lämnar sina kåta kompisar och hjälper en muslimsk tjej. Fint. Men gäsp.

Nästa kortfilm tar antagligen till franska filmkonstens extremitet - för jag fattade verkligen INGENTING.

Någon gammal försäljare som säljer asiatisk hår i en asiatisk restaurang med sexiga kung-fu-kockar...? Nä, fattade verkligen nada. Oj, det var visst spanska.

Sedan kommer filmer om en kvinnlig knarksniffare som blir kär i knarklangaren, men hittas inte vid slutändan. En snusk-gubbe lämnar strippan för en tant, en gubbe skiljs, en kvinna tvingas lämna sin unge, resa i 12 timmar för att ta hand om någon ANNANS unge, suck, gäääääsp.

Miserablé.

Det kanske är jag som inte förstår "konsten" i kortfilmerna. Men jag tror snarare att det är dålig mix av s.k. "kärleks"- filmer.

Och så får vi inte en enda sex-scen? Med Natalie Portman? Steve Buscemi?

Voule vouz couche avec moi, ce soir?

Khori

Miss Ljung

Många helt underbara historier; jag gillade Chadhas, Cioxets och Paynes bäst. Tyvärr fanns också några riktigt dåliga. . Doyles och Natalis var helt värdelösa. Snitt på samtliga blev 2,45 men som helhet blir det ändå en trea, p.g.a. den härliga känslan filmen igenom.

Biopremiär: 2006-08-12