Thank You for Smoking

Thank You for Smoking Köp filmen på CDON

Handling: Nick Naylor är Big Tobacco's talesman. Han representerar cigaretter samtidigt som han försöker vara en förebild för sin tolvåriga son. När Naylor blir kidnappad och övertäckt med nikotinplåster, gör Naylor en helomvändning och blir en entusiastisk tobaksmotståndare. Media hyllar Naylor som en hjälte, medan FBI är övertygade om att kidnappningen var ett PR-trick och att Naylor är en bluff.

Regissör: Jason Reitman
William H. Macy
J.K. Simmons
Robert Duvall

Copyright Scanbox

Det här är en komedi om de etiska frågorna kring cigarettindustrin och man förväntar sig en rejäl dos moralkakor, men så blir det inte, vilket är en lättnad. Jag gillar skådespelarinsatserna och framför allt MOD-gänget är kul. Annars är filmen, trots att den är välgjord, ganska tam och intetsägande, men skön att titta på för stunden. Att inte en enda cigarett röks under hela filmen är ytterligare en rolig detalj.

Väldigt, väldigt intressant, välspelat och förbannat roligt. Att skämta om något så allvarligt och få det att gå hem!? Det hade jag aldrig tidigare trott kunde göras, men det går, här går det verkligen. Mna klandrar inte storföretagen, rökarna eller lagarna - fast jo - istället lägger Reitman tyngd på människorna inom storföretagen, de är alla sviniga på sitt lilla sätt och rökarna framställs som riktiga offer. Lite trist kan man tycka, men mitt i allt hittar vi Nick som är talesman för ett av de djävulska storföretagen, en slags måltavla som inte går att pricka. Det drivs mycket om cigaretter, lagarna kring det och främst människorna som står för det. Det blir himla kul utan att man behöver sympatisera någon av karaktärerna då alla har en styrka, och en svaghet.

Gojjo

Intressant film som är hýfsat underhållande. Även om Nick och tobaksindustrin för den delen är korrupta osv så blev jag mest bara irriterad på cigarettkritikerna, man kan ju inte skylla på McDonald's för att man är fet och den här situationen är den samma även om "fienden" är osympatisk

Snarare ett drama än en komedi. Tycker att det hände ganska lite i filmen. En svag 3:a.

Nja ingen favorit. Den var seg och tråkig. men skådespelarna var oki så den får en tvåa..

Riktigt härlig komedi som bygger på en grym grundidé. Dessvärre är filmen helt standardiserad och enkel mestadels förutsägbar. Det krävs högre ambitioner än så för de högre betygen, men detta är helt klart bra underhållning för en kväll.

martin88

En välspelad film helt klart. Riktigt bra skådespel men tempot kunde varit något högre. Ganska underhållande och förhållandevis intressant!

Venschla

Kan inte blir mer uttråkad...

Dan banan

Underhållande rörande rätt område.
Bara av att läsa de kortfattade raderna på baksidan av dvd-fodralet får folk att inressera sig.
Thank you for smoking är en för intressant komedi för att den ska passera obemärkt.
Jag gillar den, och intrigen med de första sekvenserna är riktigt rolig.

Skådisar som gör sitt jobb också, det här är bra.

Ganska rolig och med mycket bra skådespeleri.Men filmen är ganska seg och även lite tråkig så,det bli en tvåa.Men ändå sevärd.

Biopremiär: 2006-08-25