Illusionisten

Illusionisten Köp filmen på CDON

Handling: Eisenheim, som är trollkarl i sekelskiftets Wien, förälskar sig i en kvinna som tillhör en betydligt högre social rang än han själv. När hon förlovar sig med kronprisen använder Eisenheim sina kunskaper i magi för att vinna henne tillbaka och underminerar på så sätt stabiliteten i det kungliga huset i Wien.

Regissör: Neil Burger

Ellen Savaria
Eleanor Tominson

Copyright Nordisk Film

tessan81

"Illusionisten" har ett fantastiskt snyggt foto, om än lite väl mörkt ibland. Det bidrar till den mystiska stämningen som vilar som ett magiskt skimmer över filmen. Det är också just det som är lite synd med "Illusionisten", att den endast förmedlar att magiskt skimmer, och inte sveper omkull tittaren med storartad magi. Jag hade önskat mera av den varan! Som helhet hade jag önskat mig en lite mera händelserik historia och påtaglig spänning. "Illusionisten" innehåller dessutom en ganska konstig sexscen då man som tittare inte vet vad det är man ser. Var det ett ben? Eller axel? Eller var det en armhåla?

Edward Norton's talang och karisma når fram men Jessica Biel gör en blek insats. Hennes förmåga är för begränsad för den här rollen. Paul Giamatti är mycket bra i sin roll polisinspektör Uhl, han visar nyanserat skådespeleri då hans karaktär förändras över tiden.

Jaha ... Mer intetsägande film har jag knappast sett. Ful och överdramatiserad rulle med ett mycket krystat upplägg som inte flyter på som det ska. Det hela känns improviserat och föga genomtänkt, och den där vändningen i slutet som säkert var tänkt att ge aha-upplevelser berörde knappt över huvud taget. Berättartekniken påminner så smått om The Prestige (2006) (historien inleds med slutet) men den filmen är flera gånger bättre.

Att välja Jessica Biel till rollen som Sophie får ett nästan katastrofalt resultat. Hon är extremt blek, och jobbar sig igenom filmen i tron att hennes vackra yttre är allt som behövs för att bli en bra skådespelerska. Det är det dock inte. Edward Norton gör som oftast bra ifrån sig, men den som verkligen glänser är Paul Giamatti som är riktigt bra i sin roll. Mycket fin rolltolkning.

Jag måste också tillägga att jag inte riktigt uppskattar hur karaktärerna utvecklas. Kronprinsen är för ond, och Eisenheim förvandlas i ett slag från excentrisk magiker till passionerad älskare. Relationen mellan honom och Sophie blir långtifrån trovärdig. Trots de i regel bra skådespelarinsatserna blir detta inte särskilt bra. Illusionisten är ingen usel film, men med tanke på hur dåligt i regel varje partikel av filmen är gör den sig inte förtjänt av en tvåa.
"Everything you have seen here has been an illusion."

MaliciousDelight

Jag aldrig riktigt gillat Edward Norton.
Inte alls tyckt att han var någon speciell.
Men denna filmen fick mig att helt ändra uppfattning om
honom. Ingen mer än Norton kunde ha spelat rollen som
"Eisenheim" bättre än han.
Jessica biel var också en överraskning att se.
Duktig var hon, men stjärnan i filmen var utan tvivel Edward.

Filmen som ska vara baserad på en riktig händelse överträffade stort mina förväntingar.
Manuset var så genomtänkt och välskrivet.
Och det är inte förren i slutet av filmen, den allra
sista scenen man förstår hur smart filmen är gjord egentligen.

Miljön är också väldigt vacker.

Illusionisten är en film som jag gillar mycket, intriger, magi, spännande miljöer och mycket bra fotat, i längden blir den lite för enkelspårig kunde annars fått en 5a.

En väldigt skicklig och smart film. Snygg och välspelad. Gillade verkligen denna.

Milla86

Underhållande film med många trolleritrick utförda med specialeffekter. En olycklig kärlekshistoria med en svartsjuk man. Edward Norton och Jessica Biel spelar riktigt bra och trovärdigt. En klassisk romantisk historia där två personer från olika samhällsklasser blir förälskade i varandra, men förbjuds att träffas.

En bristande polisutredning som i slutet får sin upplösning. Bra skådespelare och härliga miljöer.

gäääsp igenom hela filmen när jag såg den igår(30/5-2009

Helle85

Även om Edward Norton är en av mina favoritskådisar så tyckte jag inte om den här filmen alls

S16F

En ooriginell men fin historia, som tyvärr slarvas bort i tafatt skådespeleri och pinsamt dålig regi.

Illusionisten skulle kunnat bli en mycket bra film i jämförelse med The Prestige (2006) som står som en god förebild för denna typ av film.
Vad detta faller på är till en början de otrovärdiga förhållandet mellan Edward och Sophie som egentligen är det perfekta bandet att knyta och det perfekta sättet att bygga filmen på. Allt slarvas bort i dåliga dialoger, dåligt skådespel och ett mycket osammanhängande sätt att föra historien framåt. Det blir inte ett dugg romantiskt och man känner ingen som helst sympati för någon av de båda huvudkaraktärerna. Det grämer mig verkligen att se denna goda grund att bygga en film på bli så brutalt misshandlad, för detta är verkligen misslyckat i många bemärkelser. Samspelet mellan Biel och Norton är pinsamt dåligt och Paul Giamatti känns i mitt tycke malplacerad som den till syneskluvne poliskommisarien. Rufus Sewell är dock en liten ljuspunkt som den lite mer karismatiske kejsaren, tyvärr så får man inte lära känna denne ordentligt utan historien fokuserar istället mer på kärlekshistorien mellan Sophie och Edward.

Allt jag gillade så mycket i The Prestige, går här förlorat och den så efterlängtade "twisten" blir när den mot slutet kommer enbart
ologisk och enerverande.

De få moment där spänningen faktiskt stiger uteblir också, eller tar alldeles för liten del i filmen.
Det blir nästan skrattretande då filmen börjar gå mot sitt slut och jag drar en suck av besvikelse när eftertexterna rullar och jag inser
att jag inte kommer att få svar på alla de frågor jag haft under filmens gång.

Det är inte en kalkonrulle i likhet med en träig Seagal film. Skillnaden är att en sådan film inte vill vara något annat än just B-Action. Vad som då gör det här så dåligt är att Illusionisten försöker vara en film med klass, som faller platt. Ett mindre lyckat försök att adaptera en så bra idé, till en bra film.

Nja, ingen film i min smak. Inte så intresserad av trollkarlar... Men får godkänt i alla fall.

Biopremiär: 2007-04-27