Grindhouse

Grindhouse Köp filmen på CDON

Handling: Death Proof är en sönderslitande film där mördaren föredrar att använda en bil istället för en kniv, medan Rodriguez del, Planet Terror, utforskar en främmande värld som är kusligt likt vår egen.

Regissör: Robert Rodriguez Quentin Tarantino
Originaltitel: Grindhouse
Alternativ titel:Quentin Tarantino's Death Proof (Poster title)
Alternativ titel:Robert Rodriguez's Planet Terror (Poster title)
Ingår i tema: Bilar

Nicky Katt
Rose McGowan
Freddy Rodríguez
Marley Shelton

När man ser filmerna tillsammans, med faketrailers och allt, blir man först glad för att sen bli besviken. Rodriguez inleder med "Planet Terror" och den är bättre än väntat. Det är precis så här man hoppades på att filmen skulle vara. Det är underhållande, 70-talsaktigt och med skön John Carpenter-liknande musik. Betyget blir en fyra.

"Death Proof" av Tarantino är nästan raka motsatsen. Här saknas det ett bra manus, det är mycket snack utan egentlig mening. När det väl händer något är det Kurt Russell som står för det. Stundtals blir det bra, men mest mediokert. Kan inte ge mer än en trea till hans film.

Som helhet ger jag de två filmerna en svag fyra, de ska ses ihop med faketrailers m.m. och det är en skön upplevelse. Men Tarantino lyckas inte som Rodriguez gör, vilket överraskar mig.

Det här är "dubbeln" med Planet Terror och Death Proof hopsatta till en film. Båda filmerna är bra och som jag misstänkte så passar Quentin Tarantinos bidrag Death Proof bättre i det här nedklippta formatet än som stand-alone då man slipper mycket av den onödiga dialogen. Planet Terror tappar däremot lite i sin förkortade version då den upplevs mer banal. Fortfarande skitigt snyggt och mycket underhållande. Dessutom kul med fejktrailrarna och jag skulle utan tvekan betala en penning för att se Machete.

death proof får en 3 och planet terror får en femma..båda filmerna e bra

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

alexanderbilar

denna film är ganska bra me..

Tarentino stil.. visst.. den kan va riktigt rolig..

visst att det här är en ganska bra film.. men endå så e den lite lång tråkig, mycke snack.. men tack vara att de e tarentino som gjort den så tjänar den 1 poäng!

death proof får en 3 och planet terror får en femma..båda filmerna e bra

Väldigt kontig rulle om jag får säga det. Dock väldigt bra spel och foto.

Death Proof är inte särskilt bra. Den känns mest seg och ointressant.
Planet Terror är däremot väldigt bra och bjuder på en stor dos underhållning.

Death Proof (2007)
Planet Terror (2007)