Planet Terror

Planet Terror Köp filmen på CDON

Handling: Några poliser i en liten småstad får ta sig an ett utbrott av zombies...

Regissör: Robert Rodriguez
Quentin Tarantino
Bruce Willis
Danny Trejo

Copyright AB Svensk Filmindustri

Många jag har pratat med tycks anse att Planet Terror är betydligt bättre än Death Proof (2007). Efter att ha sett den här måste jag definitivt hålla med. Skådespelarna är helsköna och gör riktigt bra ifrån sig, framför allt Rose McGowan, Naveen Andrews och Jeff Fahey. Tufft soundtrack, hysteriskt kul och träffsäker dialog och en mängd härligt absurda detaljer: till exempel Cherrys ben och "missing reel". Fräckt, kaxigt och väldigt påhittigt. Planet Terror bjuder på humor, blod, våld och zombies i mängder. Typisk zombiefilm med en rad speciella och mycket tilltalande grepp som ger det hela en mycket intressant prägel.

Men visst finns det brister. I sin iver verkar Robert Rodriguez ha glömt en del detaljer angående historiens utveckling, vilket känns slarvigt och oproffsigt. Det hela blir väl magstarkt ibland - jag tänker främst på scenen då Cherry praktiskt taget flyger genom luften, landar och skjuter vilt omkring sig. Dessa svagheter omöjliggör en femma, men Planet Terror är likväl en jäkligt bra film. Stark fyra.
"There's a difference between being frank and being dick."

DuskBringer

Jag uppskattade inte den här filmen. Jag vet att det faktiskt är Rodriguez avsikt att framställa Planet Terror som ganska hafsigt genomförd och B, men när man driver med och parodiserar över krackiga B-filmer så till den grad att filmen i sej BLIR dålig, så faller den idén ganska platt. För det är nämligen precis vad som händer.
Rodrigez för genren splatter till nya höjder och det är mycket äckel och blä. Man sitter mest och rynkar på näsan hela tiden. Skådespelarna övertygar knappast och handlingen är ganska statisk och lam. Det verkar som att Rodriguez bestämt sej för att få med så mycket äckel som möjligt till bekostnad av en utelämnad, väl fungerande intrig. Scenerna när den där bruden vars namn jag inte kommer ihåg har ett maskingevär som atrapp för sitt borttappade ben är så j-vla dåliga och pinsamt löjliga att jag nästan funderade på att stänga av filmen. Filmens styrka är miljöskildringarna. Konceptet med en dimmig, mörk och öde landsortskrok i Texas är väldigt stämningshöjande. Vissa dialoger är också ganska bra, men på det stora hela är det här en film som du äcklas och tråkas av snarare än blir underhållen av. Det blir en svag tvåa och jag kan faktiskt inte förstå hur det kommer sej att många verkar anse Planet Terror vara bättre än den andra delen i Grindhouse; Death Proof

Det här är Robert Rodriguez bidrag till kombofilmen Grindhouse. Tycker det här är en underbar parodi som dessutom känns kusligt fräsch och någorlunda originell. Skitigt, våldsamt och med en stor portion humor, vilket var oväntat. Väldigt typiska karaktärer, men det går inte att låta bli att gilla dem ändå. På förhand trodde jag att Tarantinos Death Proof skulle vara bättre än den här - och det är möjligt att hans manus håller högre kvalitet - men som helhet drar den här filmen det längsta strået. Perfekt underhållning och är man svag för antingen slasherfilmer eller zombiefilmer är det här ett bra alternativ.

Underhållande men den saknar mening även för mig.

En svag -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Fully Loaded / Humanity's last hope... Rests on a high power machine gun / You might feel a little prick

Not my cup of tea, om man säger så. Må hända att det är en skicklig parodi som ska se billig och gammal ut, men manus/story-mässigt är detta fortfarande precis lika klyschigt som de gamla billiga zombie-filmerna - man vet precis vad som kommer att hända.
För att vara 1t45min lång blir filmen då flera gånger seg. Skratten kommer alltför sällan. Här har många Hollywood-skådisar haft lekstuga några dagar på jobbet. Hoppas de hade kul, för detta är bara måttligt kul för oss tittare! Inte mycket nytt under solen.
Jag börjar undra hur länge herrarna Rodriguez och Tarantino kommer lyckas locka bio- och dvd-tittare med sån här "skit" bara på ren renommé? Jag visste redan innan att det är en ENORM skillnad på en film om de två står som producenter (falsk marknadsföring om ni frågar mej) eller som regissörer.
Nej, detta hamnar inte i filmsamlingen. Filmen vill jag inte se om trots att man _kan_ göra det, kanske efter att ha tokpluggat en massa roligt trivia-fakta.

Trivia: The original title for Planet Terror was "Project Terror". / Rose McGowan is germaphobic, and had to have the stripper pole sanitized before doing her go-go dance routine. / While on set, Robert Rodriguez would play the soundtracks for Flykten från New York (1981) and The Thing (1982) to set the mood for the movie.

Evenstar_92

Den här filmen hade högre snittbetyg än vad jag förväntat mig faktiskt.
I början var det kul, för jag tänkte att den här är gjord för att den ska vara B.
Men sedan längre in verkade det som att de var riktigt seriösa med det här.
Rose McGowan var riktigt kass, tänkte särskilt på när hon skulle grina närmare slutet.

Så nej, även om det var lite Tarantinostyle så var den för mycket.

Nefern

Stark trea. Jag tycker inte att de parodiska inslagen går till överdrift så att det blir jobbigt utan gillar den absurda stämningen och helhetsintrycket, speciellt när man ställer den mot Death Proof. Snyggt filmad, som alltid när T är med i leken.

Inge vidare för att vara en zoombie rulle.

otrolig sjuk film och då menar jag sjukt dålig. Va garanterat inget för mig. Fans ingen direkt handlig, man hadde verkligen velt veta mer... men men ja mer än så kan jag väll inte säga. Får en 1:a av mig

sweetlane

Detta måste nog vara en av de bästa splatter/zombie fil jag sett. Jag älskar det gammalmodiga temat och musiken. Allt tillsammans passar så bra ihop. Denna filmen är ett måste att se. Finns även rolig humor inblandad och allmänt galet. Men det är ändå en as skön film, man kan inte få nog av den :)

Biopremiär: 2007-08-03

Grindhouse (2007)