Little Children

Little Children Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Little Children är en modern saga som utforskar det turbulenta känslomässiga landskapet som döljer sig under ytan i vad som utåt sett verkar vara en lugn och harmonisk förort. Äktenskap som knakar i fogarna, barn, sexuell längtan och otrohet – Little Children tar oss med på en känslomässigt avslöjande resa som är såväl mörk som fylld av humor.

Regissör: Todd Field
Gregg Edelman
Noah Emmerich
Raymond J. Barry

Copyright AB Svensk Filmindustri

Jag hoppades ganska mycket på denna film, som jag främst trodde skulle vara ett gripande och känslosamt drama. Där visade det sig att jag hade fel för det var en hel del humor inblandat. Detta gjorde att man smålog flera gånger, men den gripande känslan infann sig sällan.

Bäst var nog berättarrösten som alltid kom med kommentarer som karaktärerna tänkte. En kul detalj som gjorde filmen roligare. Skådespeleriet tyckte jag var lite blandat då ingen egentligen gjorde några Oscarsprestationer. Jennifer Connelly var tyvärr med alldeles för lite. Kul att se Patrick Wilson som skötte sig bra. Ligger på mellan en stark trea och svag fyra.

Jag funderade länge och väl på vad jag egentligen tyckte om den här filmen. Handlingen kändes ofta rätt krystad - detta var något man hade slitit som tusan för att det skulle gå ihop. Filmen flyter inte riktigt på som den ska. Ett tag irriterade jag mig lite på de avsteg som gjordes från relationen mellan Sarah och Brad, men ju längre jag tittade, desto bättre blev det. Låt gå för att alla skildringar inte var lika intressanta, men tillsammans utgjorde de ändå en fängslande och smått obehaglig film.

Vad ska man då säga om skådespelarna? Tja, för mig kommer det knappast som någon överraskning att Kate Winslet gjorde ett enastående bra porträtt av Sarah. Jag ser henne som en av de absolut bästa kvinnliga skådespelarna i samma liga som Nicole Kidman - en annan personlig favorit. Sarah är en komplicerad person som verkligen framhävs av Kate Winslets underbara skådespel. Övriga skådespelare skötte sig bra, även om jag tyckte mycket bättre om Patrick Wilsons roll i Fantomen på Operan. Här känns han lite malplacerad.

Little Children utgör ett sevärt och intressant drama som trots visst flum och onödiga detaljer som störde helhetsintrycket lämnade mig starkt berörd - och även en smula konfunderad.
"You're a miracle, Ronnie. We're all miracles."

kaj08

Ett väldigt bra vardagsdrama om hur tråkig tristressen kan bli i det ensidiga vardagslivet. Kate Winslet spelar en hemmafru som är allmänt less på att inte ha mycket att göra på dagarna. Hennes väninnor bjuder inte på mycket till sällskap utan där blir det mest trams-snack utan något större djup. En dag träffar hon en hemma-pappa ute i lekparken och plötsligt får hon en likvärdig vän att diskutera med. Vänskapen sprider sig snabbt även till förälskelse vilket kanske inte är så överaskande.

Nu är det inte denna handling som gör filmen bra, utan de många klockrena vardags-situationer man kan hamna i. Det finns även flera udda karaktärer vilket höjer upp filmen ytterligare. Sedan är det en del sorgliga berättelser, där handlingen om blottaren som hängs ut som en pedofil är rätt intressant. En klart sevärd film som bjuder på många skratt, men även lite eftertänksamhet. En klar 4-a.

En klar 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.ªSå annorlunda och stark film! Andra halvan var det en obehaglig känsla i bröstet hela tiden - och ironiskt nog är det det som gör filmen så bra!

Cammie

Ovanlig film som enligt vissa inte har någon sensmoral. Själv finner jag den lite skruvad men bra. Som alltid är Kate Winslet strålande och även Connelly och Wilson gör ett bra jobb. En stark 3:a.

Det här är ett annorlunda relationsdrama för att komma från Hollywood, vilket är roligt att se. Regissören Todd Field lyckas skapa en underbar spänning i luften mellan karaktärerna som är påfrestande att se. Patrick Wilson imponerar återigen, den här gången i rollen som småbarnspappa som slits mellan olika krafter som drar i honom. Filmen är som en lyckad blandning av American Beauty och Happiness där bilder och tystnad ibland säger mer än tusen ord. En mycket bra film!

kaj08

Facktsiskt en väldigt vaocker och rolig film lte anorlunda men bra den har cohså ett allvar.

fille81

Rolig men lite för äcklig

MaliciousDelight

Kate Winslet är lika bra som vanligt, och den här rollen passade henne jättebra. Jag gillar verkligen handlingen, och det är en film som verkligen grep tag i mig.

Se den!

Biopremiär: 2007-02-16