Se upp för dårarna

Se upp för dårarna  Köp filmen på CDON

Handling: Två tjejer i 20-årsåldern. Så lika, så olika. Elin, dotter till en självupptagen kriminalprofessor, och Yasmin vars pappa är en turkisk hjärtkirurg som får nöja sig med att köra tunnelbana i Stockholm, träffas när de söker till Polishögskolan. Tuffa intagningsprov, röriga kärleksrelationer och känsliga familjeförhållanden sätter deras vänskap på prov i väntan på intagningsresultatet...

"Se upp för dårarna" är en kärleksfull berättelse om utanförskap och vänskap, om stolthet och fördomar, om två tjejer med huvudet på skaft och framtiden för sig.

Regissör: Helena Bergström
Originaltitel: Se upp för dårarna
Rakel Wärmländer
Nina Zanjani
Korhan Abay
Dan Ekborg
Zinat Pirzadeh

Copyright AB Svensk Filmindustri

Det här är Helena Bergströms regidebut och den får med nöd och näppe godkänt eftersom den är otroligt svensk och inte lyckas att överraska det minsta. Rakel Wärmländer är egentligen den som glänser mest, vilket man lätt glömmer då hennes karaktär mest upplevs som påfrestande lynnig. Dan Ekborg spelar samma roll som alltid och även om jag gillar honom så börjar det bli tjatigt. Filmens avslutning är så tillrättalagd och klichéartad så att det närmast blir parodiskt. Finns dock en värme i filmen som lyckas rädda den från kalkonen.

BlackHawk

Överaskande bra svensk film som bjuder på en del.

"Tjocke Mehmet", älskade varje gång han sa det.

tuffa tjejen

En rolig och underhållande svensk komedi med bra skådespelare i!!

Milla86

Simpel historia som berättas på ett lätt humoristiskt sätt. Dialogen mellan skådespelarna känns äkta och nästan improviserad. Däremot blir det lite för larvigt ibland.

Det är ett intressant tema som tas upp med invandrares situation i Sverige. Andra generationens invandrare smälter ofta lätt in i samhället då de kommit hit som unga. Den äldre generationen har många gånger svårt att ta till sig det nya språket och kulturen.

lindajjj

2-3. Ibland helt okej, men ibland faller det som en sten med dåligt skådespeleri (Rakel W är helt outhärdlig) och supertöntigt manus.

Shcookie

Nu var det ju länge sen jag såg den här filmen på TV, men jag kommer ihåg att jag gillade den mycket. Den var rolig och de två tjejerna filmen handlar om är härliga huvudkaraktärer.

Se den gärna. En stark trea var den värd.

IWantItThatWay

Trevlig och rolig film som kanske har liite överdrivet skådespel ibland. Men annars är de flesta skådespelarna väldigt bra och det är roligt när han säger "Se upp för dårarna, dårarna stängs" x)

BlackHawk

Överaskande bra svensk film som bjuder på en del.

"Tjocke Mehmet", älskade varje gång han sa det.

tuffa tjejen

En rolig och underhållande svensk komedi med bra skådespelare i!!

MaliciousDelight

Helt okej film. Har problem med många utav skådespelarna, men manuset och handlingen var helt okej.

Biopremiär: 2007-02-16