Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben

Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben   Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Genom en serie militära och politiska misstag, råkar två psykotiska generaler - U.S. Air Force kommendör Jack D. Ripper (Sterling Hayden) och stabschef "Buck" Turgidson (George C. Scott) - sätta igång en genialisk oemotsäglig plan. Planen går ut på att angripa Rysslands strategiska mål med atombomber. Hjärnan bakom planen tillhör Dr. Strangelove (Peter Sellers), en rullstolsbunden atomfysiker som har bisarra idéer om människans framtid. Presidenten (också Sellers) kan inget göra för att stoppa bombardemangerna, och kapten Mandrake (Sellers igen) är den enda som kan stoppa dem.

År: 1964
Regissör: Stanley Kubrick
Originaltitel: Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Ursprungsland: Storbritannien

Keenan Wynn
Sterling Hayden
George C. Scott
Peter Sellers

När jag äntligen skulle se den här filmen var förväntningarna nästan enorma - jag hoppades på något alldeles extraordinärt, och riktigt så bra blir det inte. Smått pratig och händelselös av och till, och slutet spårar verkligen ur. Men å andra sidan är filmen mycket välspelad, ofta extremt underhållande och ett fascinerande dokument över en tid då människan fruktade kärnvapen som mest. Det är också intressant att se hur karaktärerna helt förlorar proportionerna - en soldat vägrar skjuta sönder en Coca Cola-automat för att skramla ihop mynt till ett telefonsamtal till presidenten då automaten är privat egendom.

Tycker i regel att fotot i äldre filmer håller hög klass. Då de är svartvita tvingas man vara väldigt noggrann för att någonting över huvud taget ska synas. Även ljudet är i min mening riktigt bra. Faktum är att jag var så förtjust i filmen som helhet att jag övervägde en fyra. Då kom slutet och betyget sjönk till en trea. Likväl är detta en riktigt bra film. Ska man bara se en film av Stanley Kubrick är det den här. Den är inte lika bra som favoriten Eyes Wide Shut (1999), men här är det utan tvekan Kubrick som regisserar.
"It's a FRIENDLY call. Of course it's a friendly call... Listen, if it wasn't friendly, you probably wouldn't have even got it..."

Är detta verkligen världens genomtidernas bästa komedi (på film) enligt IMDb? Snacka om överskattad film. Filmen har vissa ljusa stunder och ett par skratt, men överlag är den ganska långtråkig och enkel. Håller med Goliatbagge om att film verkligen har utvecklats en hel del sen 60-talet...

Slutet är faktiskt väldigt bra dock. Inte så himla oväntat, men ganska roligt. Även grundidén är väldigt bra, men sen faller filmen på humorn som den bygger så mycket på. Den är ju inte ens specielt rolig! Filmen är så underfundig att den tar död på nästan all humor.

Hela manuset känns faktiskt ganska tunt och är på många håll ganska tråkigt. Då tänker jag framförallt på alla "scener" i flygplanet som egentligen bara är en och samma scen som Kubrick har slängt in för att fylla ut filmen. Resultatet blir i och med detta ganska långtråkigt och verkligen inte roligt.

Och inte nog med att filmen är utdragen av sega flygplanscener, filmen spelar dessutom samma låt om och om igen i över en halvtimme (filmen är bara 90 minuter). I början tyckte jag att det var ett passade låtval, men efter ett tag blir den uttjatad och enformig. Det är ju trots allt tillåtet att ha LITE VARIATION!

Även fotot var en ganska stor besvikelse. Stanley Kubrick som brukar ha så underbart foto gör inte mer än okej i den här filmen. Hade förväntat mig mycket bättre foto.

Litet plus till skådespelarna dock som gör en bra insats. Sen att karaktärerna dom spelar är så underfundiga att dom tar död på humorn är ju inte deras fel, men dom lyckas tyvärr inte rädda filmen från ett underkänt för det.

Mycket stor besvikelse. Gillar normalt sett Peter Sellers, men här gick det inte speciellt bra. Rollen som Dr. Strangelove är för överspelad och har knappt någon plats alls i filmen.
Flygplansscenerna är alldeles för utdragna och tillför egentligen inte så mycket. De är ganska dåligt gjorda också.
Jag skrattade inte en enda gång under detta som tydligen ska vara en av de roligaste komedierna någonsin. Att ens kalla den komedi känns överdrivet. Skulle snarare säga drama.
Snudd på 1:an!

En stark 3a på gränsen till 4a, spännande och välspelad men med (Kubriskt) skruvad handling på gott och ont, minus för seg och riktigt fånig inledning.

Tveksamt att klassa filmen som en (ren?) komedi man lägger i så fall väldigt mycket i den korgen. Om man förväntar sig en komedi bör man förstå att den här filmen hamnar inom det avancerade humorstadiet =), inga gapflabb typ ändå finns förstås en underliggande humor i filmen.

Chriistian2

Bästa krigskomedin någonsin (Iallafall vad jag har sett hittils). Rekommenderar denna starkt ifall du älskar svart humor. Skulle sätta en 6a ifall det gick. Grymt bra film!

martin88

Inte lätt att hålla nere förväntningarna när Kubrick är regissör och framförallt inte en film som blivit så hyllad som denna! Därför blev min besvikelse rätt stor eftersom jag tycker filmen i det stora hela är långtråkig, relativt dålig och väldigt ointressant. Stundtals lite smårolig men precis som i de flesta filmerna från denna tid är skådespelarinsatserna allt annat än imponerande! Överspelet är kanske inte lika stort som i många av Hitchcocks filmer men inte så jättelångt ifrån! Överskattad film, svag tvåa!

lindajjj

Lite svårt att betygsätta denna film. Utan Peter Sellers hade den varit ganska trist... När han gör rollen som Dr Strangelove är det ju våldsamt roligt, men det är ganska mycket transportsträckor med fokus på knappar i plan. Lite långdragen ibland. Men helt okej.

Venschla

Ska det här vara en film med ett medelbetyg på 3,63?
Den här filmen får en etta för att:
1.Jag inte skrattade en enda gång!
2.Jag hatar flygplan!
3.Den är i svartvitt!
4.Och för att soundtracket endast består av en låt!

Filmen är svartvit