Shortbus

Shortbus Köp filmen på CDON

Handling: Sofia (Sook-Yin Lee) söker efter den ultimata sexupplevelsen. Under sitt jobb som sexterapeut möter hon paret James och Jamie och blir inbjuden till en klubb kallad Shortbus, där allt som har med sex, relationer och öppen fri kärlek är tillåten. Hon inser snart att man inte kan få allt av en och samma person, alla är människor, varken kön eller sexdraging kan ändra det.

Regissör: John Cameron Mitchell

Jay Brannan
Justin Bond
Ray Rivas
Bitch

Efter att jag sett Shortbus tänkte jag direkt att: detta är en film gjord med kärlek. John Cameron Mitchell vet vad han gjorde när han spelade in Shortbus. Den är vacker på många sätt; fotot är suveränt, de animerade kortsscenerna över New Tork är otroliga. Shortbus är väldigt humoristisk, väldigt svart kan man säga. Här skildras ett par människor som alla sticker ut; ett bögpar, en dominatrix, en sexterapeut som inte fått orgasm. De har alla små och stora problem som är berättade på ett ganska ordinärt vis. Så vad är det då som gör Shortbus så speciell - och grymt bra - jo filmens öppenhet för just sex, naket och vulgäriteter. Den första scenen i filmen fick mig att hålla för ögonen (bildligt talat) och skratta; en kille som ligger på rygg - slänger benen över bröstet - och försöker suga av sig själv. Inte så sjukt? Okej, fortsättningen: Han lyckas, och skjuter en sats i sin mun.

Det är vad vi får se (allting) efter bara 5 minuter och så håller det på ett par gånger in i filmen. Det är fantastiskt vågat, snyggt utfört, verkligt och, Shortbus är en skrämmande bra film. Skådisarna är fantastiska och de ger oss verkligen en kryddad korv av bögarnas och de, tja, onormalas liv och de är högst verkliga personer med en förkärlek till det vi vanliga aldrig ens skulle kunna tänka oss att göra.

En film för de onormala.

Riktigt skönt förlösande filmupplevelse. Mycket originell och utger en ovanligt stark äkthetskänsla som inte bara beror på de många sexscenerna. Det här är jäkligt bra helt enkelt.

Khori

Shortbus får en fyra av mig. Den är orginell, vågad, rolig, tragisk och mycket mer! De första scenerna är väldigt komiska men samtidigt sorgliga. Jag tycker inte man kan klaga på något direkt i filmen, skådespelarinsatserna är bra, filmningen och musiken stämmer och allt är förövrigt stiligt. Det enda som drar ner lite är att andra halvan av filmen är lite FÖR mörk. Mina kompisar bredvid mig i soffan tappade intresset då... Det gjorde inte jag, men jag hade önskat att det hade varit lite mer glimten i ögat i tragiken.

filmen är budskapsframförande men jag tycker att den kan bli lite väl grov i kanterna för att på riktigt få fram sitt meddelande. filmen har inte riktigt en "film-känsla" och det är lite vinglig filmning och oskarpa kontraster.
filmen får 3-

tinytom

Jag vet att man helst ska ha sett hela filmer för att kunna recensera dem här på filmpunkten.Men då jag vill varna för denna film så skriver jag några rader ändå.Jag hyrde denna film i hopp om att få se en finstämd kärleksfilm med äkta kärleksscener.men ack vad jag bedrog mej...
Att ett stort filmbolag ens kommer på tanken att ge ut bög porr är skandal.För bög porr är just vad det är.Sprut i mun .Blow jobs mm.mm.Nä.Denna film borde bort från marknaden och eventuellt finnas på sex shoppar istället.En mycket svag etta för de 25 minuterna jag orkade se innan jag var nära att vomera.

Savannah

En film som inte liknar någonting annat. Ömsint gjord, med människoöden som verkligen griper tag i en. Oavsett om ni går igång på nakna kroppar, bra film eller variationsrika livsöden så finns det bara ett råd jag kan ge: SE DEN!

Tyvärr fann jag inte filmen som särskilt bra. Det känns nästan som man tagit ett gäng porrskådespelare, gett dem ett par veckors skådespelarutbildning och sen satt ihop en ganska tunn story. Finns flera bättre filmer där sex och framförallt kärlek når fram till mig iaf. Har sina ögonblick, men mer än en stark tvåa kan jag inte ge den.

En film för de onormala.