Cashback

Cashback Köp filmen på CDON

Handling: När konststudenten Ben Willis blir dumpad av flickvännen Suzy drabbas han av sömnlöshet. För att fördriva de sena timmarna börjar han arbeta nattskiftet på det lokala snabbköpet. Där möter han en skara färgstarka personer, som alla har utvecklat sina egna strategier för att hantera tristessen under åtta-timmarsskiften. Bens knep är att fantisera om hur han lyckas stoppa tiden. På det sättet kan han bättre uppskatta den konstnärliga skönheten i ett frusen värld och människorna som finns där – särskilt Sharon, den tystlåtna tjejen i kassan, som mycket väl kan sitta inne med lösningen på Bens sömnproblem.

Regissör: Sean Ellis
Michael Lambourne
Marc Pickering
Nick Hancock

Copyright Atlantic Film AB

Cashback utspelar sig i en surrealistisk collegevärld där huvudpersonen Ben Willis (Sean Biggerstaff) drabbas av sömnproblem efter att ha brutit med sin flickvän. För att göra något med sina extra åtta timmar tar han jobb på ett snabbköp. Det han möter förändrar honom och hans perspektiv på livet och omvärlden.

Jag vet knappt var jag ska börja. Var har Sean Biggerstaff gömt sig? Den första film jag såg honom i var Harry Potter och De Vises Sten (2001), och sedan dyker han plötsligt upp här och gör en fullständigt exceptionell rolltolkning. Faktum är att hela ensemblen gör mycket bra ifrån sig - dock främst Biggerstaff, Emilia Fox och Marc Pickering. Fotot är makalöst. Slutscenen ute i natten med snöflingorna som är fastfrusna i luften ... helt underbart.

Filmen fängslar mig från första början. Den bjuder på spänning, drama, romantik, varm humor och till och med en smula thrillerkänsla. Så är det ett romantiskt drama jag har sett? Jag skulle absolut säga nej - filmens budskap är just att det finns något av allting i vartannat. Det är de små detaljerna i vardagliga ting som får oss att se dess sanna skönhet. Om vi bara stannar upp och betraktar världen i lugn och ro vet vi aldrig vad vi kan komma att se. Det är precis som Ben säger i filmen: "You just have to see that it's wrapped in beauty and hidden away in between the seconds of your life. If you don't stop for a minute, you might miss it."

Jag är av logiska skäl snål med femmor - jag ger en film en femma om den verkligen är helt felfri, och få filmer når ända dit. Men till min glädje är Cashback en av dem som faktiskt lyckas. Den gör mig glad, lär mig om livet och släpper mig inte för en sekund förrän filmen är slut. Cashback har grott i mig i knappt ett dygn, och förändrat mig till det bättre. Sean Ellis har vunnit min respekt - karln är ett geni. Han har skapat en gudomligt vacker och rörande film om hur lite man egentligen vet om andra människor. Han har lärt mig att inte predika om hur människor borde hantera situationer som dyker upp, att visa respekt för deras tankar och känslor - man vet aldrig vad som pågår i deras inre. Det här skulle mycket väl kunna bli årets bästa film. I vilket fall som helst petade den A Love Song for Bobby Long (2004) från min topplista. Se filmen utan snacks, luta dig tillbaka och bara njut av skådespelet, dialogen och det underbara fotot.
"She saw the wrong second of a two second story."

Fantastiskt magisk och ren filmmagi är vad denna film är, det blir knappt inte en bättre känsla som en film kan ge. Filmningen är styrkan och det är så snyggt och så vackert att det är oförskämt, tusan vad denna film har utnyttjat varje sekvens och bara dessa har egna liv och historier i sig själva. Oförväntat var denna film, jag vet inte, den ser inte mycket ut för välden kanske för att den har en simpel ton och en enkel berättelse som ändå träffar mig rakt på och jag bara njuter filmen igenom.
Fox kom fram genom bakgrunden för mig, men vilket intryck hon gav, hon stämplade mig men även Biggerstaff och regissören Ellis har gett mig blåmärken. Jag ryser lite när jag tänker tillbaka på filmen den var komisk, dramatisk, lite skrämmande men främst vacker och kärleksfull. Jag ville inte att denna underbara historia skulle komma till sitt slut men när det väl gjorde det var jag ändå fast i lyckan som den gav och med ett rättvist slut som förmodligen är filmens vackraste scen. Jag kan med glädje luta mig tillbaka och bara vara nöjd över att det skapas sådan här bra film.

Det här är en oerhört vacker film av Sean Ellis som jag definitivt kommer att hålla ett öga på i fortsättningen. Framför allt är det den snygga filmningen som står ut och som ackompanjeras perfekt av den mjuka musiken. Dessutom ganska rolig på sina håll. Älskar när regissörer vågar göra annorlunda filmer och när resultatet blir så här bra är det svårt att inte imponeras.

Account-404

Förmodligen en av dom härligaste filmerna jag sett. Jag är ändå ganska kräsen med vad jag kan kolla på.
Det var en fin historia och sättet den är filmad på är underbart, om den varit filmad på ett vanligt, tråkigt sätt så hade den antagligen bara fått en trea.
Definitivt otroligt sevärd.

Men vad besviken jag blev, filmen börjar som ett ganska engagerande, tänkvärt och jordnära drama men övergår i knäppkomik med inslag av galna upptåg, slöseri på ett så bra bildberättande! Slutligen undrade varför scenen med fotbollsmatchen fanns med.

Sweet_Jenny

Ganska bra film, hade inte jag betygsatt denna redan? öhh... aja... Den var lite små konstig/skum/udda. Lite små rolig och romantisk... Lite nakenscener från tjejernas sida!

slizy

Cashback har en bra historia och är därmed en bra film.

Sofia92

Efter att ha läst de andra recensionerna här om Cashback kan jag inte säga att filmen levde upp till mina förväntningar.
Förutom ett fint budskap och ett HELT makalöst foto bjuder filmen inte mig på så speciellt mycket. Vid flera tillfällen försvinner både logik och flyt i filmen. Ett utmärkt exempel där flytet försvinner är under fotbollsmatchen - rörelserna, dialogerna och sammankopplingen av alltihop blir fel. Det blir plastigt och obekvämt. Inte naturligt och lättsamt, bara platt.
Nog för att budskapet är fint, men det levereras inte som jag hade önskat. Egentligen börjar jag inte tycka om filmen förrän precis halva har gått. När man börjar se meningen med allt som hänt innan.
Filmen bjöd inte på några skratt heller, bara pinsamma och onödiga skämt som får mig att fundera över om det var tänkt som humor eller inte, för mig är det inte humor i allafall.
Filmen slutar bra, men slutscenen tar slut för fort, den filmas konstigt och det hinner inte bli något djup innan textraderna kommer fram..många scener i filmen hade kunnat vara riktigt djupa och med rätt upplägg hade det blivit bra. Men som det är nu berör filmen inte mig mycket, och verkligen inte mycket om man ser till hur mycket känsla filmen hade kunnat leverera. Jag tror mig veta en av anledningarna till varför filmens känsla inte påverkar mig...meningslös porr blandat med seriös nakenhet funkar aldrig ihop. Man ser inte något sammanhang.
Och varför heter filmen egentligen cashback? A frozen moment, seconds of silence, eller vad som helst annat hade passat bättre.
Undar oxå hur man kan jobba nattskift i en mataffär? Borde inte alla butiker vara stängda på nätterna och hur (om det nu verkar logiskt att det skulle vara öppet) kan det finnas så mycket folk som handlar mitt i natten?
Att tjejen dessutom ändrar uppfattning om Ben på bara några sekunder (efter att ha varit så rasande) faller mig inte helt naturligt. Visst att hon ändrar sig, men man ser inget tecken på hur och när hon ändrar sig. Cashback har för korta scener och dialoger för att jag ska se djupet med filmen.

raccoon

Annorlunda var det ja. En film om en kille som är konstnärlig av sig måste ju bara vara konstnärlig. Här handlar det mest om att gå runt och fundera över livet och titta på fina saker (som exempelvis ärtorna på golvet - nån sorts kille-som-filmar-död-fågel-i-american-beauty-referens kanske?). Emellanåt kommer det även in lite småknäppa bakåtblickar som känns väldigt charmiga. Fotot är snyggt och övergångarna mellan scenerna görs ofta på väldigt finurliga sätt.

Man kan väl säga att själva storyn kommer i andra hand när det gäller den här filmen. Emellanåt tappar den tempo en aning och vissa bitar undrar jag lite varför de är med. Men med den här filmen kanske det inte spelar så stor roll egentligen.

Hursomhelst är storyn ändå rätt trevlig, alltihop är otroligt snyggt och på nåt sätt känns det som de fick ihop ett slut med.

Skämtet med popcornen var roligt med.

Biopremiär: 2007-06-01