Bourne Ultimatum, The

Bourne Ultimatum, The Köp filmen på CDON
3,6

Handling: Jason Bourne har nu bestämt sig för att resa iväg och hitta en förklaring till sina unika krafter, men han jagas snart av en agent som är utsänd av staten.

Regissör: Paul Greengrass

Scott Adkins
Joan Allen
Julia Stiles
David Strathairn

Copyright United International Pictures AB (UIP)

stekaren85

Bästa filmen i actiongenren.

Action med det där lilla extra och alltid en tanke bakom. Matt Damons bästa skådespelarinsats i kombination med en väl igenomtänkt story gör en 5a i betyget. Top 10 av mina absoluta favoriter! :)

kaj08

Här är det full fart rakt igenom hela filmen. Bourne är på nytt jagad, samtidigt som han själv jagar... Vi bjuds på fullt med action och ett hiskeligt tempo. Tyvärr har de nog försökt skruva upp tempot lite väl mycket och även actionscenerna blir till slut lite överdrivna och enformiga. Filmen är inte lika bra som de tidigare Bourne-filmerna, men fungerar som en värdig avslutare i den här triologin. Den stora bristen i den här filmen är att handlingen är ganska så tunn, vilket de försökt väga upp med en sanslös massa action. Det hela landar på en medel-3-a.

madeleine_g

Vet att jag såg den för några år sen och jag tyckte att den var förbaskat rolig. Glömmer aldrig slagsmålet med den allt för ilskna hunden och scenen med luggen..

Bourne trilogin gör att man blir sugen på mer action.

stekaren85

Bästa filmen i actiongenren.

Christiian2

Älskar alla i bourne serien, men denna är nog sämst enligt mig, men iaf bra och underhållande.

madeleine_g

Cammie

Följer samma koncept som The Bourne Supremacy; skyhögt tempo blandas med skakiga kameravinklar och oerhört smarta sekvenser. Matt Damon är strålande som Bourne och filmen är riktigt bra.

Bättre än ettan, men sämre än tvåan. Känns som att konceptet blir lite uttjatat i denna delen, men det funkar rätt hyfsat för denna del också. Slutet är mycket bra tycker jag. Får 3,5 i betyg.

"Action som räknar att man har något i skallen" skriver man i Expressen, men det betyder nog bara att filmen delar recensentens kritiska hållning till CIA och politiska mord. För handlingen är inte mer trovärdig än den i en Bond film. Hjälten är odödlig och kan göra alla möjliga och omöjliga stunts. Dessutom kan han passera säkerhetsvakter och ta sig in på topp-hemliga kontor utan att någon märker det. Och hur troligt är det att CIA:s mest hemliga organisation håller till i lokaler med panoramafönster där vem som helst med kikare kan se vilka som jobbar där och vad dom gör? Nåja skickligt gjort är det och tempot är andlöst, men hjälten är oförstörbar så den enda spänningen ligger i vilka av hans medhjälpare som skall överleva. Dessutom blir det lite för mycket av det goda ibland.

Biopremiär: 2007-09-12

Bourne Identity, The (2002)
Bourne Supremacy, The (2004)
Bourne Legacy, The (2012)
Jason Bourne (2016)